Audiovisual

El CAC tomba una campanya del Govern per vendre gestió política

La decisió s'ha pres sense el vot favorable dels consellers a proposta d'ERC

2 min
Fotograma de l'espot televisiu emès per TV3

BarcelonaEls anuncis amb el lema Tenim clara la nostra destinació han arribat irònicament a una via morta. El Consell de l’Audiovisual de Catalunya ha instat al cessament immediat o la modificació d’aquesta campanya institucional del Govern, en considerar que no s’adequava a les lleis vigents, ja que els espots es basaven a destacar l’obra de l’executiu de Pere Aragonès.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

La decisió, però, no s’ha pres per unanimitat: dels cinc consellers que té l’organisme, els dos membres a proposta d’Esquerra han evitat donar-hi suport, amb un vot en contra i una abstenció. El president, a proposta de Junts, i els dos consellers impulsats pel PSC hi han votat a favor.

Els anuncis en qüestió han tingut una vida efímera, ja que només s’han emès dos cops: un espot televisiu en l’emissió del Polònia de la setmana passada, i una falca tant a Catalunya Ràdio com a RAC1 l’endemà, divendres dia 8. La Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) va prendre la decisió de suspendre els anuncis divendres al matí, en detectar que podien contenir missatges polítics de tipus partidista. La campanya havia superat el filtre intern però, en paral·lel a la polèmica generada, es va decidir fer-los analitzar de nou. La decisió va ser presa sense necessitat de convocar un consell de govern extraordinari de la CCMA. Aquell mateix divendres, el Consell de l’Audiovisual va anunciar que estudiaria el cas, cosa que va fer suspendre la campanya a l’espera del veredicte, que ha acabat sent negatiu.

En el seu dictamen, el consell considera que els anuncis "no aporten informació sobre cap projecte en l’àmbit de les competències de la Generalitat de Catalunya que serveixi «per a intercanviar i compartir informació d’utilitat per als ciutadans»", tal com estableixen les provisions legals.

En l’espot televisiu hi apareix un tren que avança mentre una veu en off i unes sobreimpressions expliquen determinades fites aconseguides per la Generalitat. Però la llei 22/2005, de la comunicació audiovisual de Catalunya, estableix específicament a l'article 109 que la publicitat institucional “no pot promoure ni desenvolupar campanyes que tinguin com a finalitat destacar la gestió o els objectius assolits pels poders públics”. El fet d’haver emès l’anunci, ni que sigui un sol cop, no comportarà cap sanció a TV3, Catalunya Ràdio o RAC1 per part del CAC, ja que la llei exonera d’aquesta responsabilitat els mitjans en el cas de comunicacions comercials “elaborades per persones alienes al prestador”.

stats