CRÍTICA XARXES

#caraanchoa: ‘youtubers’ passats de la ratlla

"Algunes d’aquestes noves estrelles de la xarxa, enfilades a les audiències multimilionàries que assoleixen, s’han instal·lat en l'arrogància"

MrGranBomba és el pseudònim de Sergio Soler, un jove alacantí de 20 anys que es dedica a anar pel món posant en ridícul ciutadans desprevinguts mentre els grava amb càmera oculta i ho publica en un canal de YouTube que té una audiència gens menyspreable: més de 490.000 subscriptors. La setmana passada, una de les víctimes de Soler, un treballador a qui va abordar pel carrer amb l’excusa de demanar-li una adreça, es va agafar malament que el youtuber li agraís la resposta dient-li “ cara anchoa ” i li va fotre un bon mastegot.

Com és natural, a MrGranBomba li ha faltat temps per publicar el vídeo de l’incident al canal, on ja acumula més d’1,6 milions de visionats, cinc vegades més que la mitjana dels altres vídeos, i ha provocat reaccions polaritzades a la xarxa: els partidaris diuen que no n’hi havia per emprenyar-se tant i els detractors creuen que s’ha buscat l’agressió. MrGranBomba es justifica a Twitter dient “El meu únic objectiu ha sigut sempre fer riure”, però reconeix tot seguit que “no a tothom li pot agradar”, com si això no fos prou motiu per abstenir-se de fer bromes pesades.

Algunes d’aquestes noves estrelles de la xarxa, enfilades a les audiències multimilionàries que assoleixen, s’han instal·lat en una arrogància que, com Jordi Sabaté explicava diumenge passat a l’ Emprenem, els permet disputar a YouTube el repartiment dels ingressos publicitaris que acumulen. Però fins i tot YouTube és conscient que molts d’aquests vídeos són de gust dubtós. Faci l’experiment: si mira el canal de MrGranBomba en obert hi trobarà desenes de vídeos de bromes. En canvi, si activa el filtre automàtic de contingut inadequat de la plataforma, no en veurà ni un. El que amoïna de debò és que el fenomen està sortint de mare. Segons el 'Washington Post' una família dels EUA ja factura un milió de dòlars mensuals amb els vídeos del seu fill Ryan, de quatre anys, provant joguines. I hi ha nens de sis anys que es comporten en la vida diària imitant els seus youtubers favorits, fins i tot quan -encara- no els està gravant ningú.