Mèdia 29/07/2022

Dalmases va demanar canviar els periodistes convidats a l’entrevista del 'FAQS' a Borràs

El diputat, que compareixerà al Parlament al setembre, diu que va ser "vehement", però nega haver intimidat a ningú

4 min
El diputat de Junts, Francesc de Dalmases, aquest dimecres al ple.

BarcelonaL’incident entre el diputat Francesc de Dalmases i una periodista del FAQS ha arribat aquest divendres al Parlament, però ho ha fet sense la presència del protagonista de l’incident. Se l’esperava com a membre de la comissió de control de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisual (CCMA), però ha estat substituït per la seva companya del grup de Junts Cristina Casol. D'altra banda, se’l volia fer comparèixer específicament per tractar l’afer, però això serà al setembre, ja que primer calia votar-ho (i s'ha aprovat per unanimitat).

La principal novetat de la jornada és l’informe que s’ha elaborat des de la direcció de TV3, que recull els testimonis de l'esbroncada de Dalmases a la treballadora del FAQS i que s’ha distribuït entre els diferents partits polítics. Es tracta d'un document que inclou la versió tant de la productora El Terrat, responsable del programa, com de Dalmases. És així que han emergit els detalls sobre les negociacions prèvies a l’entrevista amb l’aleshores encara presidenta del Parlament, Laura Borràs. Entre les peticions per part del diputat, hi havia canviar els periodistes convidats aquella nit.

Segons es recull a la versió aportada per Dalmases, primer es va demanar que es fes una entrevista a la seu del Parlament, “com correspondria a la segona autoritat de Catalunya”. Es va sol·licitar aleshores que fos a plató, però institucional i sense preguntes de periodistes externs. “La setmana següent, l’entrevista entre la conductora i la presidenta Forcadell va ser sense preguntes de periodistes, però amb la presidenta Borràs això no es va acceptar”. Finalment, segons el seu relat, es va demanar aleshores poder “proposar altres noms de periodistes que refermin la necessària diversitat ideològica en l’anàlisi, o si més no algú que no sigui obertament hostil”. El programa s’hi va negar, argüint que ja els tenien a tots confirmats.

El FAQS, tanmateix, sí que va acceptar una de les peticions de Dalmases: que el videowall no mostrés els correus de Borràs recollits a la instrucció judicial en què explica al seu interlocutor com fraccionar contractes. El motiu esgrimit és que això obligaria la convidada a avançar la seva estratègia de defensa. El representant de Junts defensa que aquest tipus de negociacions són habituals. "El que potser ja no és tan habitual és que les faci directament un diputat. Reconec que és una situació anòmala, però cal aclarir que hi ha una relació d'amistat molt antiga entre la periodista i jo, i que ella també utilitza aquest canal de confiança per acordar l'entrevista sense passar pels tràmits més oficials, com pertocaria".

TV3 implementarà mesures

L’informe compartit per la Corporació ha estat criticat per diversos grups parlamentaris, que el consideren una mera suma de versions. Ignacio Martín Blanco (Cs) l'ha titllat de “molt gràfic en la descripció dels fets, però poc pràctic i escàs en conclusions”, i alhora ha demanat al director de TV3, Sigfrid Gras, si li consten més incidents similars. “Són fets absolutament aïllats”, ha respost, i ha recordat que ell va trucar a la productora, que va “treure ferro” de la situació, així que no va ser conscient de la “gravetat” dels fets fins que van aparèixer a la premsa.

Els treballadors de TV3 sí que van percebre crits, però no van poder veure directament els fets que, segons la narració de la productora, inclouen arrossegar la periodista amb qui s’havien pactat els termes de l’entrevista agafant-la del braç fins a una sala i tancar-ne la porta. Dalmases, en el seu escrit, diu: “No vaig intimidar a ningú. [...] Ni la vaig insultar, cosa que no he fet mai amb cap periodista, ni recordo haver dit cap paraula gruixuda sobre el programa. Tot i ser una persona vehement, tinc molt clares les normes de respecte interpersonal”. També desmenteix haver colpejat cap moble, com es recollia en algun mitjà, i nega haver-la tancat, ja que hi havia una segona porta a la sala, "oberta en tot moment".

En tot cas, la presidenta de la Corporació, Rosa Romà, ha avançat que parlaran amb els comitès professionals i d’empresa sobre com evitar situacions similars. “Alguns dels detalls de l’informe són preocupants. Una de les mesures que estudiem és limitar el nombre de persones que venen com a acompanyants de l’entrevista. Entenem que hi hagi algú, per fer suport, però els periodistes s’han de sentir lliures i confortables”. També s’està considerant fer obligatori el compliment del Llibre d’estil per part de les productores, en què es tracten qüestions com ara el codi de conducta entre polítics i periodistes.

De fet, la diputada Susana Segovia, dels comuns, ha volgut arrencar de Romà una condemna més explícita de Dalmases preguntant-li si considera que ha trencat el codi de conducta del Parlament, en què hi ha preceptes com “La col·laboració entre els diputats i els mitjans de comunicació s’ha d’orientar a favor del dret a la informació” o “Els diputats han de tenir cura de l’actitud, el llenguatge emprat i el tracte envers els professionals dels mitjans de comunicació”. La directiva, però, ha recordat que el judici sobre el codi de conducta del Parlament correspon a la mateixa cambra i no pas a ella.

Les paraules més altisonants han arribat des de la bancada de Vox, des de la qual Alberto Terradas ha qualificat de “narcopresidenta” a Borràs, pel fet que el seu amic a qui explicava com fraccionar contractes ha estat condemnat per aquest fet. Des de Junts s'ha demanat una amonestació al diputat de la ultradreta. El president de la comissió, David Pérez (PSC), li ha preguntat si volia retractar-se, cosa que no ha fet. El socialista ha dit que traslladaria l’afer a la mesa del Parlament i, a més, ha demanat retirar de l’acta aquesta expressió. Uns minuts més tard, Terradas exigia a Romà que es “deixi d’insultar” als programes de TV3.

Expulsat del Grup Barnils

Mentre al Parlament continuen les indagacions sobre l'esbroncada al FAQS, la junta del Grup de Periodistes Ramon Barnils ja ha decidit per unanimitat expulsar Damases com a soci. La mesura s'ha pres després que l'associació obrís un expedient sancionador al diputat de Junts arran de les informacions publicades sobre l'incident a TV3. "Els fets ocorreguts constitueixen una vulneració greu dels estatuts del Grup Barnils", afirma l'entitat en un comunicat, on recorda que els seus objectius fundacionals són el "periodisme crític, independent i rigorós". "L'actitud de Dalmases va traspassar les línies vermelles en una relació professional entre polítics i periodistes", es conclou al text, on també es critica que el vicepresidnet de Junts "no ha demostrat en cap moment penediment ni ha assumit la gravetat dels seus actes".

stats