Xarxes

El fenomen ‘brain rot’, el contingut absurd fet amb IA i convertit en un negoci

Tralalero Tralala i vàters amb cara: què és el caos de TikTok fet per IA que defineix la paraula de l’any d'Oxford

Tung Tung Tung Sahur, Tralalero Tralala i Ballerina Capuchina, personatges d'IA
Aida Xart
04/05/2025
3 min

BarcelonaÉs possible que els últims dies us hagin aparegut a la secció Per a tu d’Instagram o TikTok, o fins i tot per Facebook o Reddit, vídeos de Tralalero Tralala, un tauró amb sabates Nike fet amb intel·ligència artificial (IA). No és l’única criatura feta artificialment que pobla les xarxes socials: també hi ha Bombardiro Crocodilo, un cocodril fusionat amb un avió de guerra; en Tung Tung Tung Sahur, un bastó amb cara i un bat; o la Ballerina Capuchina, una ballarina el cap de la qual és un cafè. Aquestes criatures grotesques, fruits de la intel·ligència artificial, formen part del fenomen brain rot (cervell podrit en català), el vocable que va escollir el diccionari d'Oxford com a paraula de l’any. El mot descriu la sensació que queda després de passar una estona consumint contingut de manera aleatòria i compulsiva a xarxes socials i, alhora, per designar aquest contingut en si.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

L’any passat, la freqüència d’aparició d'aquest terme a internet va augmentar un 230%. El concepte defineix l'impacte del consum de contingut de mala qualitat que es troba a les xarxes, sovint fet amb IA més o menys matussera, i també per descriure vídeos que no tenen sentit, com els personatges esmentats. El brain rot forma part d’un corrent encara més ample, l’IA slop, que és l’allau d'imatges generades per intel·ligència artificial que estan saturant la xarxa, sense que n'importi la qualitat estètica.

Altres exemples de vídeos que es poden trobar són de personatges famosos, com una Dora l'exploradora amb uns peus gegants plens de fang que menja patates fregides; un vàter amb cara i ulls, conegut com a Skibidi Toilet, explotant; un exèrcit de Shrek barallant-se; la història d’un gat a qui li posen les banyes i s'aprima o les princeses de Disney sexualitzades, entre molts altres. La viralitat d’aquests vídeos es basa en una combinació hipnòtica d'elements cridaners: imatges recarregades, colors intensos, música que s'enganxa i narracions sense sentit que capten l’atenció precisament per la falta de lògica. 

Com més desconcertant és el contingut, més gran és el seu potencial de visualització, i això ha fet que a redós d'aquest fenomen els creadors hagin començat a traçar estratègies. Cada vegada més, a través d’intel·ligència automatitzada i sense cap coherència, es busca crear contingut insòlit. En altres paraules, com més confusió o sorpresa aconsegueix un contingut, més difusió i interaccions obté a la plataforma, encara que les reaccions no siguin sempre positives. Aquest tipus de contingut copsa l'atenció dels usuaris, que s'aturen a mirar-lo, el reprodueixen diverses vegades per intentar entendre'l, i sovint el comparteixen o comenten amb expressions de desconcert.

Monetització dels continguts

Aquests continguts, per absurds que siguin, han esdevingut un negoci. El web 404 Media va explicar que hi ha comunitats senceres que es troben a la plataforma Discord, com és el cas d'Interlink AI, on s'ensenya pas a pas com crear els vídeos i quines ordres donar a la IA perquè generi contingut similar. També hi ha guies sobre com viralitzar aquests vídeos i poder monetitzar-los, i fòrums per resoldre dubtes tècnics. Això sí, per ingressar-hi cal pagar els 30 dòlars mensuals que, segons diuen, val l'ús del servidor. Quan un usuari aconsegueix que un contingut seu sigui viral, ven el prompt (les instruccions exactes que es donen a la intel·ligència artificial perquè el generi) i la plantilla, de manera que un altre usuari només ha de canviar alguna cosa del vídeo (el protagonista, el lloc on passa, o fins i tot alguna acció) i provar sort. Instagram, en comptes de frenar aquest fenomen, el reforça econòmicament: permet als creadors monetitzar els seus vídeos mitjançant bonificacions per viralitat, i incentiva la producció massiva d'aquest fenomen. D'aquesta manera, sota l'aparença d’entreteniment absurd, el brain rot ha esdevingut un negoci lucratiu i massiu.

Instagram permet guanyar diners als creadors que aconsegueixen tenir un milió de seguidors i la qualificació de verificats. La plataforma posa anuncis en el contingut d'aquests creadors. Així i tot, creadors de continguts més petits poden pactar directament amb marques i, a canvi de promocionar els seus productes o serveis, guanyar diners per cada clic o quan aconsegueixen una certa xifra de visualitzacions. Segons Metricool, una eina per gestionar xarxes socials, un influencer de nivell mitjà (de 50.000 a 250.000 seguidors) pot guanyar entre 1.000 i 10.000 euros per publicació amb publicitat, i un de micro (de 10.000 a 50.000 seguidors) entre 100 euros i 2.000 euros. Diversos comptes de brain rot són macro, i poden arribar a facturar de 5.000 a 30.000 euros per publicació amb publicitat. A banda, els creadors poden obrir les seves pròpies botigues a Instagram amb l’opció d’Instagram Shopping o poden rebre insígnies dels seus seguidors, estrelles virtuals que es poden bescanviar per diners. 

stats