XARXES

Instagram vol convertir les fotos en anuncis

Qualsevol foto pujada a Instagram a partir del 16 de gener podrà ser utilitzada comercialment per l'empresa, que no remunerarà l'usuari. És el principal canvi que ha introduït la xarxa a les condicions d'ús.

COMPARTIR FOTOGRAFIES Instagram permet als usuaris editar i compartir les seves imatges. Ara l'empresa avisa que les podrà utilitzar amb finalitats comercials.
Albert Castellví Roca
19/12/2012
2 min

BARCELONAInstagram ha començat a comunicar als seus usuaris que el 16 de gener introduirà algunes modificacions a les condicions d'ús i de privacitat del seu servei. Tot i que al seu blog la companyia tranquil·litza els internautes assegurant que "no ha canviat res en relació amb la propietat de les fotografies i qui les pot veure", la veritat és que el nou contracte afegeix alguns elements que han creat cert malestar entre els usuaris, que ahir se'n queixaven a les xarxes.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Amb tot, una de les principals queixes es dirigia a un aspecte que ja apareix al contracte actual -tot i que molts usuaris no n'eren conscients-, però que la confusió ha fet que fos percebut com una novetat. Aquest punt fa referència al fet que Instagram s'atribueix una "llicència mundial" per utilitzar qualsevol contingut que s'hi hagi penjat. Ara bé, la companyia hi ha introduït un matís: el nou contracte estableix que Instagram podrà vendre el nom d'un usuari, les imatges del perfil o les seves fotos a una empresa o entitat que vulgui utilitzar-los amb finalitats publicitàries. El text deixa clar que Instagram pot cobrar per cedir aquestes imatges, però que l'usuari -és a dir, l'autor de la foto- no n'obtindria "cap compensació".

I les noves condicions encara van més enllà i adverteixen que no faran cap distinció pel que fa als menors d'edat. Instagram manté els 13 anys com a edat mínima per obrir-hi un compte, però ara afegeix que, quan un menor s'hi doni d'alta, es donarà per sobreentès que ha rebut el consentiment dels seus pares o tutors legals i que, per tant, la xarxa quedarà autoritzada automàticament a utilitzar les seves fotos sense cap limitació.

Tot plegat s'aplicarà exclusivament a les imatges penjades a partir de l'entrada en vigor del nou contracte, el 16 de gener, i l'única manera d'evitar-ho és donar-se de baixa del servei amb anterioritat. Enlloc no s'especifica què passaria amb les imatges d'un usuari que, després d'acceptar les noves condicions, tanqués el seu perfil, cosa que fa sospitar que Instagram deu considerar que manté el dret d'utilitzar-les.

Integració amb Facebook

L'altre focus de polèmica té a veure amb la possibilitat que Instagram comparteixi amb Facebook -l'empresa de la qual forma part des del setembre- qualsevol tipus d'informació sobre els seus usuaris, ja siguin els gustos, els llocs on ha estat, la freqüència amb què es connecta o els dispositius que utilitza per penjar les fotos. Aquestes dades podran ser utilitzades per oferir publicitat orientada a les preferències de cada usuari, que, a més, segons el nou contracte, no caldrà que estigui identificada com a tal.

stats