Cita solidària

Més donatius, però de menys quantitat, en una 'Marató' que baixa d'audiència televisiva

El programa de TV3 obté el consum digital més alt de la història

Albert Om ha presentat 'La Marató' del 2024
3 min

BarcelonaLa Marató de 3Cat ha recaptat aquest diumenge 6,4 milions d'euros i ha vist com es consolida una tendència que l'organització del programa ha detectat els últims anys. "S'han fet més donatius que en edicions anteriors, però de menys quantitat. Hi ha diversos factors que ho expliquen, com ara l'economia i que la gent dona a altres causes solidàries", assenyala el director de la Fundació de La Marató, Lluís Bernabé. Aquest any les donacions telefòniques han augmentat un 26% i Bernabé ho celebra perquè això significa que s'ha arribat a més gent. La incorporació de Bizum, des de fa cinc anys, com una de les vies per aportar diners també ha contribuït a aquesta tendència. "Ho veiem sobretot amb els donants més joves, que utilitzen Bizum però fan aportacions més petites. Al cap i a la fi, el poder adquisitiu dels joves és més baix", diu Bernabé. Les xifres de donacions aconseguides amb Bizum i amb transferència bancària encara no estan tancades, perquè la gent pot continuar donant fins al 31 de març.

La recaptació de La Marató, els últims onze anys (2024)
Xifres en euros

El marcador d'aquesta 33a edició, dedicada a les malalties respiratòries i presentada per Albert Om, va acabar diumenge a la matinada situant-se 700.000 euros per sobre del de l'any passat. En aquella ocasió el programa estava dedicat a la salut sexual i reproductiva i va fer una de les recaptacions més baixes de la història, que es va atribuir al desconeixement i al desinterès de la temàtica per part dels espectadors. La xifra assolida enguany certifica, segons Bernabé, que aquella edició va estar marcada pels tabús i que el públic dona en funció del vincle que pot tenir amb la malaltia protagonista. "És absolutament normal que la gent que no coneix la patologia sigui més reticent a donar. Ja ens ha passat en altres ocasions, com quan vam fer La Marató de la salut mental, la de les malalties minoritàries i la de la diabetis i l'obesitat", afirma. Tot i això, Bernabé subratlla que l'objectiu del programa és la recaptació per a la recerca i la investigació, però també la divulgació i la sensibilització i que aquella edició va ajudar a difondre coneixements i a trencar prejudicis.

De fet, en termes d'audiència televisiva convencional aquest any La Marató ha fet xifres més baixes que el 2023. De mitjana, 195.000 catalans van veure el programa a la televisió, que va arrencar a dos quarts de deu del matí i es va acabar a les dues de la matinada. Això suposa un 15,9% d'audiència, set dècimes per sota de la quota de pantalla que es va aconseguir l'any passat i 20.000 espectadors menys. La Marató va coincidir al vespre amb la retransmissió de pagament del partit del Barça contra el Leganés, que va reunir 358.000 espectadors i un 17% de share. TV3 va ser líder en el conjunt del dia amb un 15,2% de quota de pantalla. L'audiència acumulada del programa també se situa per sota de la de l'any passat, amb 1,5 milions d'espectadors.

L'impacte del consum digital

Malgrat aquesta lleugera caiguda d'audiència en la televisió convencional, el consum digital ha estat el més alt de la història. A la plataforma 3Cat, La Marató va superar les 126.500 reproduccions, un 23% més que l'edició anterior, i a les xarxes socials s'han aconseguit més de 3,6 milions de reproduccions. El remake de la pel·lícula Casa en flames amb cares conegudes de 3Cat, per exemple, ha obtingut gairebé 2.000 reproduccions a YouTube. "Cada vegada es consumeix més La Marató des d'altres dispositius. La incorporació dels joves ve per aquí; potser no veuen el programa a la tele, però sí que ho fan des d'una tauleta o hi entren en contacte a través de les xarxes socials", diu Bernabé.

A diferència d'edicions anteriors, aquest any s'ha optat per mantenir un únic presentador al llarg de tot el dia. "Volíem transmetre l'esforç individual d'algú que acumula hores al davant de les càmeres, pensant sobretot en l'esforç que suposa per als malalts als quals els costa respirar cada tres segons", destaca Bernabé. Al matí, La Marató es va fer en quatre platós situats en diversos llocs de Catalunya i a l'exterior per recordar la importància de la qualitat de l'aire que respirem, i a la tarda ja va transcórrer en un interior, des del Parc Audiovisual de Catalunya.

Més enllà de la recaptació i l'audiència televisiva, La Marató busca captar la implicació de la ciutadania a través de les activitats populars i les sessions divulgatives que es fan en escoles, biblioteques i centres cívics. Enguany s'han fet 3.120 activitats populars, una xifra semblant a la d'edicions passades, però Bernabé està especialment orgullós que s'hagi arribat a un 75% dels municipis, "una penetració territorial més alta que en altres anys". Pel que fa a les sessions divulgatives, que es duen a terme a petició de cada centre educatiu, la fundació n'ha organitzat 6.137 i han arribat a més de 230.000 joves.

stats