El Suprem ordena a Telecinco que deixi d'emetre 'Pasapalabra'

El concurs, clausurat per ordre judicial, ja no s'emetrà aquest dimecres. El substitut d'urgència serà 'Sálvame banana'

'Pasapalabra' ja no s'emetrà aquest dimecres. Telecinco encara no ho ha comunicat oficialment, però la graella de programació que apareix a la seva web ha inclòs, a l'hora que fins ara ocupava aquest concurs (de 20 h a 21 h), 'Sálvame banana', una nova variant de 'Sálvame' que se suma a 'Sálvame limón' (la primera franja, de 16 h a 17 h) i 'Sálvame naranja' (de 17 h a 20 h). A la pràctica, doncs, el programa que presenta Jorge Javier Vázquez guanya una hora i n'ocuparà ja cinc cada tarda, com a mínim fins que la cadena no trobi un altre substitut per a 'Pasapalabra'. 

El canvi a la graella s'ha produït aquest dimecres al migdia i sense cap comunicació prèvia, tot i que ja s'esperava des d'aquest dimarts, quan el Tribunal Suprem va notificar la sentència que obligava Mediaset a cessar "immediatament" l'emissió del programa, arran d'un litigi sobre els drets del format que enfronta aquest grup audiovisual amb la productora britànica ITV. El mateix dimarts, una estona abans que comencés l'emissió`de 'Pasapalabra', Mediaset va admetre en un tuit que, molt possiblement, aquella seria l'última edició del concurs, després de 12 anys en antena en aquest canal. "Després de rebre aquesta mateixa tarda la sentència del Tribunal Suprem sobre 'Pasapalabra', Mediaset Espanya comunica el seu respecte per aquesta decisió i el seu propòsit d'acatar-la de manera immediata. Per tant, i llevat que s'arribés prèviament a un acord amb ITV, avui serà l'últim dia d'emissió del programa 'Pasapalabra'", va dir l'empresa.

L'acord (improbable després d'anys de litigis entre la cadena i la productora) no s'ha acabat produint, i finalment, tal com es preveia, el concurs ha desaparegut de la programació.

'Pasapalabra' es va començar a emetre a Espanya l'any 2000 a través d'Antena 3, però el 2007 va fer el salt a Telecinco. Dos anys més tard, Mediaset va rescindir unilateralment el contracte amb ITV, titular dels drets del format, nascut el 1996 a la BBC britànica amb el nom de 'The alphabet game'. Mediaset considerava que la productora britànica no era titular ni del títol del programa ('Pasapalabra' és l'adaptació directa de 'Passaparola', un nom registrat per RTI, una filial italiana de Mediaset, que va portar el format a Itàlia el 1999), ni tampoc de la prova més icònica del concurs, el 'rosco' final, que està registrat a nom de l'holandesa MC&F.

El desembre del 2010, un any després d'haver trencat l'acord amb ITV, Mediaset va portar el cas al jutjat mercantil número 6 de Madrid, per demanar que es declarés nul aquell contracte i per reclamar una indemnització a la productora. Però ITV hi va respondre amb una altra demanda, i el 2014 la justícia va donar la raó a la companyia britànica, va imposar a Mediaset indemnitzacions per valor de 15 milions d'euros i li va ordenar que cessés immediatament "l'emissió, edició, producció, reproducció, comunicació pública, distribució, transformació i qualsevol altra forma d'explotació, per si mateixa o a través de tercers", de 'Pasapalabra'. També li prohibia "reprendre" l'emissió del format en el futur i continuar utilitzant el nom de 'Pasapalabra' en qualsevol forma i per a qualsevol tipus de producte. 

Mediaset va presentar llavors un recurs d'apel·lació davant de l'Audiència Provincial de Madrid, que dos anys més tard va rebaixar de 15 a 7 milions d'euros el valor de la indemnització però va mantenir inalterada l'ordre de cessament d'emissions. Aquesta decisió no va agradar a cap de les dues parts, i tant Mediaset com ITV van presentar un recurs de cassació davant del Tribunal Suprem. A l'abril, aquest Tribunal ja havia anunciat la inadmissió a tràmit del recurs de la productora britànica, que pretenia apujar novament a 15 milions la indemnització, i l'admissió parcial del de Mediaset: acceptava revisar el valor de la indemnització per danys a la propietat intel·lectual, però no replantejar-se l'obligació de cancel·lar el programa. 

La justícia amenaça la continuïtat de 'Pasapalabra'

Com que el cas encara no estava tancat definitivament, però, aquesta ordre encara no era ferma. Va passar a ser-ho aquest dilluns, quan es va dictar la sentència definitiva, en la qual, a més, el Suprem desestima la resta del recurs de Mediaset i l'obliga a sufragar-ne les costes.

La temporada passada, 'Pasapalabra' va tenir, de mitjana, 2.145.000 espectadors i un 17% de quota de pantalla al conjunt d'Espanya. El programa, que presenta Christian Gálvez de dilluns a divendres a les 20 h, estava acostumat a liderar la seva franja, però des de l'estiu passat ha cedit el primer lloc a '¡Boom!', el seu rival d'Antena 3.

Més continguts de