Llibertat d'expressió
Mèdia  /  TV 22/06/2022

TVE haurà de readmetre el guionista acomiadat per un rètol sobre la princesa Elionor

Bernat Barrachina va ser un dels responsables del 'càiron' "Elionor se'n va d'Espanya, com el seu avi" .

2 min
El rètol polèmic de TVE

BarcelonaRTVE haurà d'indemnitzar i readmetre el guionista que va acomiadar l'any 2021 arran de l'emissió del rètol "Elionor se'n va d'Espanya, com el seu avi" durant el programa La hora de La 1. El càiron va aparèixer sobreimpressionat en pantalla per explicar la marxa de la princesa Elionor a Gal·les per estudiar el batxillerat. Ara, el Tribunal Superior de Justícia de Madrid (TSJM) ha decidit que l'acomiadament d'un dels dos responsables d'aquell cartell, el guionista Bernat Barrachina, que s'encarregava del bloc d'entreteniment del magazín matinal, sigui declarat nul.

El TSJM considera que l'acomiadament fulminant de Barrachina va ser una vulneració del dret a la llibertat d'expressió. El tribunal detalla que el rètol va constituir "una postil·la clarament inapropiada i impertinent, que lluny d'aportar alguna cosa a la notícia, la va enterbolir i enfosquir", però que, tot i així, no contenia cap expressió objectivament injuriosa o vexatòria en referència a la princesa. A més, remarca que el rètol no va tenir un impacte negatiu en el prestigi de la institució monàrquica. És per aquests motius que el tribunal considera que no hi ha fonament que sostingui el cessament del treballador, que, a més, treballava per compte d'una productora col·laboradora.

La justícia ha arribat a la conclusió que el guionista "no va transgredir els límits genèrics del dret a la llibertat d'expressió imposats pel respecte degut a altres drets fonamentals dignes de protecció i, en particular, del dret a l'honor, ni les restriccions específicament aplicables en el marc d'una relació laboral".

A més d'obligar a la readmissió, la sentència de TSJM estableix que RTVE haurà d'abonar els salaris deixats de percebre des de la data de l'acomiadament i el pagament d'una indemnització de 10.000 euros en concepte de danys morals. L'advocada de Barrachina, Esther Comas, del Col·lectiu Ronda, ha remarcat que l'actuació de RTVE en aquest cas "ha sigut intolerable des del primer moment".

El rètol de la polèmica es va emetre el 10 de febrer del 2021 dins del magazín matinal La hora de La 1. El mateix dia en què el càiron va aparèixer en pantalla, Rosa María Mateo, llavors l'administradora provisional única de RTVE, va rellevar els responsables del rètol , el ja mencionat Bernat Barrachina i Antonio Montilla, guionista del bloc polític. Barrachina va confirmar el seu acomiadament a través d'un tuit irònic en què es llegia el missatge "M'han acomiadat, com a l'avi d'Elionor" , acompanyat d'un vídeo breu del moment en què Joan Carles I va demanar perdó pel seu viatge a Botswana per participar en una cacera. Va ser quan el monarca va pronunciar la frase "Ho sento molt. M'he equivocat i no tornarà a passar".

stats