Mèdia 28/05/2019

Neix una campanya per conscienciar els joves dels perills de la xarxa

El CAC, la CCMA i La Caixa s'alien per lluitar contra les 'fake news' i les amenaces a la privacitat

Albert Castellví
2 min

BarcelonaEl Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC), la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) i l'Obra Social La Caixa han posat en marxa aquest dimarts la campanya 'A mi no m'enganyen', amb la qual pretenen "fomentar l’esperit crític de la ciutadania en general, i dels adolescents en particular, amb els continguts audiovisuals, i incentivar un ús responsable de la tecnologia, dels mitjans de comunicació i de les xarxes socials". La campanya, adreçada especialment a joves d'entre 10 i 17 anys, alertarà sobre els perills del ciberassetjament, de les 'fake news', de les amenaces a la privacitat digital i de les addiccions al joc i a les apostes en línia. Segons els seus impulsors, la iniciativa "vol empoderar la ciutadania, i en especial els joves, davant les pantalles".

Per difondre el seu missatge, la campanya compta, principalment, amb el suport dels mitjans públics catalans. Des d'aquest dimarts, tant TV3 com Catalunya Ràdio emetran els anuncis de la campanya, que també s'inclouran al canal Super3, en el bloc publicitari més pròxim a l''Info K'. A més, 13 programes de la televisió i la ràdio públiques ('Els matins', 'Tot es mou', 'Està passant', 'APM?', 'Com si fos ahir', 'Info K', 'Revolució 4.0', 'Popap', 'El matí de Catalunya Ràdio', 'L'ofici d'educar', 'Generació digital', 'Catalunya vespre' i 'Adolescents iCat') tractaran temes relacionats amb el ciberassetjament, les notícies falses, l'abús de les pantalles o el paper de la dona en la publicitat i els videojocs.

A més, també es difondran tres clips de vídeo a través de les xarxes socials i dels portals de la CCMA, i es comptarà amb la col·laboració de deu 'youtubers' i 'influencers' catalans, com Jan Cutillas, Juliana Canet, Long Li Xue, Joan Grivé i Roger Carandell (que sumen més d'un milió de seguidors entre tots), que publicaran continguts específics amb l'etiqueta #AMiNoMenganyen. Per la seva banda, les emissores de ràdio privades catalanes, agrupades en l'Associació Catalana de Ràdio (ACR), també emetran les falques radiofòniques de la campanya. Tots els continguts quedaran recollits al portal aminomenganyen.cat.

El CAC remarca que, segons l'Institut d’Estadística de Catalunya (Idescat), el 71,8% dels catalans d'entre 10 i 15 anys tenen mòbil, i que el 98,9% dels de 16 anys es connecten a internet mitjançant aquest dispositiu. A més, els infants d'entre 6 i 13 anys passen cinc hores al dia davant d'alguna pantalla (ja sigui el telèfon, el televisor, l'ordinador, la tauleta o la consola), i fins a set hores els caps de setmana, segons dades de l’Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación (AIMC).

Tot i que s'adreça especialment als joves, la campanya 'A mi no m'enganyen' també inclou missatges dirigits a les famílies (amb la voluntat que ajudin els menors a evitar l'ús abusiu de les xarxes i els continguts que poden ser perjudicials) i als majors d'edat. En aquest últim cas, es posa el focus en les apostes en línia, un camp pel qual el CAC ja fa temps que mostra preocupació. De fet, a iniciativa del Consell, la CCMA deixarà d'emetre anuncis de jocs i apostes online a partir del 30 de juny.

La campanya 'A mi no m'enganyen' s'emmarca en el programa EduCAC, mitjançant el qual el CAC treballa per l'alfabetització mediàtica dels joves catalans.

stats