La balisa de la DGT fa olor de socarrim

Llum d'emergència V-16
30/11/2025
Periodista i escriptor
3 min

1. D’aquí un mes, el primer de gener del 2026, direm passi-ho bé als triangles que durant vint-i-sis anys hem fet servir per avisar la resta de conductors que el nostre cotxe s’ha avariat i que ens hem hagut d’aturar en un lloc que no tocaria. Per sort, aquests triangles desplegables hauran caducat a la majoria de conductors sense que els hàgim arribat a estrenar. Però com que hi ha hagut centenars d’atropellats per anar a plantar el maleït triangle a cinquanta metres del cotxe, i com que el temps no passa en va i la tecnologia avança que és una barbaritat, a partir d’ara la Dirección General de Tráfico (DGT) ens obligarà a dur un nou giny a la guantera. Es tracta d’una balisa de llum que, en cas de necessitat, es col·loca al damunt del cotxe i fa pampallugues per senyalitzar la nostra emergència. La singularitat és que aquesta balisa V16 homologada connecta directament amb la DGT; així, sabran on t’has aturat o on hi ha hagut la incidència o l’accident. Però aquest dispositiu no et posa en contacte ni amb el 112 ni fa cap trucada de socors enlloc. I aquí és, tal vegada, on comencen les incoherències.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

2. Pere Navarro, director general de Trànsit sempre que hi ha un socialista a la Moncloa, va assistir recentment a unes jornades a Extremadura sobre mobilitat i sostenibilitat i ho va deixar ben clar: “Hi ha qui creu que col·locant la V16 s’ha acabat tot. Cal continuar trucant a la companyia d’assegurances perquè vingui la grua i retiri el cotxe. Una cosa no treu l’altra, no ens equivoquem”. Sí, no ens equivoquem, perquè si no portem aquest nou aparell al damunt, multa a l'acte. Si no portem unes piles que garanteixin que la balisa podrà emetre llum durant mitja hora, més penalització. I en cap cas no fan res de tot això per afany recaptatori. És pel nostre bé, perquè això ens permetrà senyalitzar el nostre vehicle sense haver de baixar-ne. En tindrem prou tirant avall la finestreta, traient el braç i posant la sirena al damunt com vèiem fer a l’Starsky i el Hutch. Després, la norma sí que t’obliga a baixar perquè, si algú xoca, no prenguis mal. Si, com diu Pere Navarro, “això és un pas endavant que ens situa com a referents europeus en seguretat viària”, per què a França, a Itàlia o a Alemanya no s’exigeix dur la balisa? Si a Espanya moren 25 persones l’any per anar a posar el triangle –xifres publicades–, em sorprèn que en altres països de la Unió Europea no passi el mateix. El que calgui per salvar vides, i tant. I sempre està bé ser pioners en alguna cosa, ni que sigui amb aquesta tecnologia de flaixos que s’han de veure, pel cap baix, des d’un quilòmetre.

3. Ara bé. Quan tots hem tingut el triangle, llavors la jaqueta reflectant. Quan hem tingut les dues coses, fora el triangle i posem la balisa. Atès que fa cinc anys que estàvem avisats que arribaria el dia de la balisa, hi ha hagut empreses que n’han anat fabricant de tota mena de preus i de models. En aquest temps, n’hem comprat i n’hem regalat a les persones estimades (el Nadal passat me’n vaig fer un tip, d’embolicar balises per a la família), i ara que estàvem equipats resulta que tots aquells aparells no serveixen i han de ser, únicament, els models que vol la DGT. No n’hi ha prou amb fer llum intermitent, ara ens han de connectar amb ells per les etèries ones de l’esperit sant. En el país on les comissions rimen amb les corrupcions, tot això fa una lleugera olor de socarrim. Se sabrà algun dia, qui, amb contactes, fa negoci amb tota aquesta operació a gran escala? Quants cotxes circulen a Espanya? Més de 30 milions. A 45 euros cada balisa, la multiplicació és bonica. Caixa cobri. 

stats