07/10/2021

El Dioni com a assessor financer

2 min
El Dioni, a l'espot publicitari on anuncia una financera.

A Telecinco, al voltant de quarts de tres del migdia, s’ha començat a emetre un anunci molt breu d’una d’aquestes empreses que faciliten crèdits econòmics a la gent amb només una trucada. Fa anys que són habituals, especialment en la franja televisiva del matí. En l’època del confinament més estricte, davant la crisi a què s’abocava molta gent, aquests anuncis van viure un ressorgiment. En aquest espot que dèiem hi apareix Dionisio Rodríguez Martín, conegut popularment com el Dioni. Segurament el podem considerar el lladre més famós d’Espanya, tot i que podria haver-hi debat a l’hora d’escollir-ne un de sol. L’any 1989 el Dioni va robar un furgó blindat de la mateixa empresa per a la qual treballava com a vigilant de seguretat. Es va emportar 320 milions de pessetes, va fugir al Brasil i es va posar un perruquí per passar desapercebut. Poc després el van detenir i es va passar sis anys a la presó. Del botí que va robar només se’n van recuperar 175 milions de pessetes, i de la resta no se’n va saber mai res. Posteriorment va ser acusat de narcotràfic i falsificació de bitllets i va anar entrant i sortint de la presó. A partir del 2007 es va adonar que participar en els programes i realities de Telecinco era millor negoci que continuar delinquint. Ara, l’oferta de fer publicitat li deu haver proporcionat una bona picossada. En l’espot veiem el Dioni en la fase prèvia a la gravació d’un anunci, mentre li posen el micròfon i li demanen que faci una prova de so. I després de comptar fins a tres diu: “Anda que si hace 30 años hubiera existido Creditea me hubiera liado yo con el furgón, eh...” A la web de l’empresa es pot trobar la versió completa, en què l’expresentadora de TVE Francine Gálvez li fa una entrevista on ell explica tot el procés del robatori, la vida de luxe que va portar al Brasil i com es va acabar convertint, per a sorpresa seva, en un ídol per a molta gent. A més, prometen convertir aquests episodis de cinquanta segons en una mena de sèrie documental en què el personatge parlarà de diners, d’administrar-se i de viure bé.

Si bé el sentit de l’humor dels creatius publicitaris és innegable i han aconseguit una campanya d’impacte, val la pena aturar-se a pensar què suposa l’anunci. Una empresa de concessió de petits crèdits econòmics utilitza la imatge del lladre més famós d’Espanya per promocionar-se. Et venen a dir que si estàs escurat, recórrer a ells evitarà que caiguis en la delinqüència. Tot i que no hem de descartar que no es tracti d’una nova forma de robatori massiu. Aquestes empreses que deixen diners a cop de telèfon acaben endeutant encara més els usuaris desesperats amb interessos i lletra petita. Si t’hi enganxes els dits, com a mínim, amb la cara del Dioni com a imatge de marca, no podràs dir que no et van avisar de l’atracament que t’anaven a fer.

Mònica Planas Callol és periodista i crítica de televisió
stats