09/12/2018

Una lectura per atrapar una generació

2 min
Portada del llibre

El brutal assassinat de la dona i el fill d’un famós jugador de bàsquet procedent de la NBA sacseja la vida quotidiana de Badalona. Aquest és l’argument de La mort a sis vint-i-cinc, una original novel·la negra de Jordi Cervera que des de fa unes setmanes estan llegint uns 200 nois i noies de tercer i quart d’ESO dels instituts Besòs, Miquel Tarradell i Josep Comas i Solà. Després de recollir els llibres a les biblioteques de proximitat i de diferents sessions de dinamització a l’aula, els alumnes estan convocats dimarts a la Biblioteca Jaume Fuster de Barcelona.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

Els estudiants d’aquests centres de zones de Barcelona amb necessitats especials podran fer preguntes a tres convidats d’excepció: Jordi Cervera, l’autor de la novel·la; Pere Ferreres, periodista, i Nacho Solozábal, exjugador i comentarista habitual de TV3. La Federació Catalana instal·larà a l’auditori de la biblioteca una pista de bàsquet en què els joves tindran l’oportunitat de recrear una escena de la novel·la. L’objectiu d’aquestes Lectures explosives, un programa en el qual participen l’Institut de Cultura de Barcelona, el Consorci de Biblioteques i el Consorci d’Educació, és vincular la literatura i el bàsquet, un exercici de promoció de la lectura que faci arrelar en els nois i noies participants la idea que la lectura pot esdevenir una aventura capaç de fer-los participar en un acte esportiu. La tàctica de la lectura augmentada, que potencia els records del llibre en un escenari representatiu del text llegit, funciona molt bé amb alumnes joves.

El programa aposta per la creació d’unes dinàmiques de lectura atractives que incideixin sobre el treball a les aules i, alhora, s’estenguin a altres escenaris externs. Des de les biblioteques públiques fins a alguns espais relacionats amb els textos. El que busquen els promotors és crear una activitat que vinculi els joves amb el plaer de la lectura, sondejar la introducció a l’aula de dinàmiques pròpies dels clubs de lectura com a element primordial dels programes de foment de la lectura i articular espais de debat al voltant de la narració.

Pau Vidal, Joan Pau Hernández, Oriol Vergés i Àngel Burgas són altres autors escollits per a aquest programa. L’aportació dels docents dels diferents centres, que s’han implicat activament en el projecte, és una garantia del seu èxit.

stats