Seat i Volkswagen: mobilitat sostenible, competitivitat i ocupació

Thomas Schäfer, Markus Haupt, Salvador Illa i Jordi Hereu, en el moment de posar en marxa la planta de muntatge de bateries.
12/12/2025
2 min

Seat i la seva propietària, el consorci alemany Volkswagen (VW), han fet l'últim pas en l'electrificació de la fàbrica de Martorell, un dels hubs industrials més importants de Catalunya. La posada en marxa de la planta de muntatge de bateries de la companyia suposa la materialització d'una aposta clara per fomentar la mobilitat sostenible. El cor dels vehicles ja no és el motor de combustió sinó la bateria. Amb una potència xinesa que està envaint el mercat amb cotxes híbrids i endollables, les companyies europees han hagut de prémer l'accelerador per recuperar terreny.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

La iniciativa de Seat i Volkswagen, dins d'un programa d'inversions de fins a 10.000 milions a Espanya, forma part d'aquesta estratègia que no solament ha de donar rendiments a la companyia. També ha de millorar la seva competitivitat i ha de contribuir a millorar la del conjunt del país i d'Europa. I fins i tot a incrementar l'objectiu de les autoritats europees d'augmentar l'autonomia estratègica del continent per tenir menys dependència tecnològica dels EUA o de la Xina. Calen passos d'aquesta mena per mantenir i, a poder ser, incrementar el lideratge d'una indústria de l'automòbil en plena transformació. I la companyia, tot i els canvis que hi ha hagut a la cúpula, ha mantingut el full de ruta.

L'aposta de la companyia suposa també una bona notícia per a l'ocupació. D'una banda, la planta de muntatge de bateries suposarà la creació de 500 llocs de treball, 400 de directes i la resta, indirectes. De l'altra, el fet de tenir models electrificats en cartera garanteix feina i negoci per a un període relativament llarg de temps. Les fàbriques necessiten càrrega de treball per tenir opcions de futur. La previsió és que l'any que ve surtin al mercat els primers cotxes elèctrics fabricats a la planta de Seat de Martorell.

L'objectiu és arribar a una producció de 600.000 cotxes a l'any en aquesta planta, dels quals la meitat, és a dir, 300.000, seran elèctrics. A més, el primer model que sortirà de la cadena de muntatge tindrà unes veritables connotacions catalanes o, si més no, barcelonines, ja que serà el Cupra Raval, que es podrà comprar als concessionaris a partir del març de l'any vinent. El següent serà el Volkswagen ID Polo. Un altre aspecte destacable és que Seat lidera dins del Grup Volkswagen l'electrificació dels models més petits i populars, que, a més del Cupra Raval i el Volkswagen ID Polo, també inclouen els models Skoda Epiq i el Volkswagen ID Cross, que es fabricaran a la planta del grup alemany a Landaben (Navarra). Una bona assegurança de futur com ho està sent la marca Cupra.

Aquest pas de l'empresa també s'ajusta a l'objectiu de les administracions, tant del govern espanyol com del català, d'incrementar el pes de la indústria, una activitat de valor afegit i amb ocupació especialitzada i salaris, generalment, per sobre de la mitjana. A més, la transformació que s'ha dut a terme a la planta de Martorell l'ha convertit en la tercera de més volum de producció del Grup Volkswagen a Europa, i aportarà una quarta part de tots els cotxes que es fabriquen a Espanya. Una altra pòlissa per protegir el futur.

stats