Els càrrecs de Junts i PP que es rebel·len contra l’ampliació de l'aeroport del Prat
Les seccions locals del PP i Junts al Prat i Castelldefels marquen perfil en contra de la infraestructura i aposten per alternatives
BarcelonaMentre la tensió política creix a Espanya, enmig dels presumptes casos de corrupció que envolten el PSOE, a Catalunya el Govern va anunciar, el 10 de juny, el projecte d'ampliació de l'aeroport del Prat, després d'assolir un pacte amb Aena i el ministeri de Transports. Un acord que l'executiu va explicar als municipis afectats, amb moltes crítiques per part del Prat de Llobregat i Castelldefels. El projecte també afecta, com en el del 2021, la Ricarda (ara també el Remolar) i ha fet alçar la veu d'ERC, Comuns i la CUP —aquest mateix dissabte hi va haver una manifestació a Barcelona—. Però no només: malgrat que Junts –amb matisos– i el PP sempre ho han avalat a escala nacional, les seves seccions locals del Prat i Castelldefels –on governa el PP amb Manuel Reyes– també diuen no a l'ampliació de l'aeroport del Prat.
Junts sempre s'ha mostrat partidari de l'ampliació de l'aeroport del Prat –la impulsava, a diferència d'ERC, quan estava al Govern–, però aquesta legislatura no ha volgut donar suport explícit al nou projecte d'ampliació del Govern perquè no inclou el traspàs de la gestió a la Generalitat. El posicionament de la seva secció local a les zones afectades, però, és diferent. Junts pel Prat i Junts Castelldefels han mostrat una oposició frontal al projecte d'ampliació des del 2021 –llavors amb un xoc frontal amb l'executiu català i amb qui la pilotava, l'exvicepresident Jordi Puigneró–. Ara estan contents que la direcció de Junts no avali el model validat pel president de la Generalitat, Salvador Illa, i continuen presentant batalla, segons afirmen a l'ARA.
Al PP de Castelldefels i del Prat topen de ple amb la posició del partit, favorable a aquesta ampliació, però "prioritzen" el seu municipi, segons comenten. El cas de Castelldefels té la particularitat que l'alcalde, Manuel Reyes (PP), lidera una croada contra l'ampliació, desmarcant-se del seu partit i grup parlamentari. Reyes també és diputat i portaveu adjunt al Parlament, a més de president del PP de Barcelona, però prioritza "la salut dels veïns de Castelldefels", assegura a l'ARA. Per contra, fonts populars comenten que el partit té "un posicionament clar" a favor del projecte, si bé "entenen" que ell tingui una "posició municipal".
En aquestes dues localitats hi ha un ampli consens en contra de l'ampliació, també en el centredreta, mentre que el PSC, que n'era un gran opositor fa quatre anys, ara s'ha desmarcat del rebuig nítid expressat al ple municipal de Castelldefels. Al Prat, per la seva banda, els socialistes han estat suaus defensant que la protecció del Delta del Llobregat continua sent la seva "prioritat", però han evitat les crítiques dient que aquest també "és el compromís del PSC i del president Illa".
Oposició i alternatives
En conversa amb l'ARA, els quatre dirigents municipals de Junts i del PP prioritzen les seves ciutats i esperen que el projecte descarrili o el tombi Europa. Reyes es queixa que "el món local no hagi participat en el projecte" i que el Govern no hagi defensat "la salut de les persones". Es pregunta "què implica passar de 55 milions de passatgers a 70", com preveu l'ampliació, i remata: "Estan fumigant la població". Addueix que la seva ciutat passaria de tenir un avió sobrevolant-la cada 50 segons i escaig a fer-ho cada 30: "Farà impossible que la gent pugui estar a casa seva i als carrers per la contaminació acústica i la mediambiental, l'aire que respirem", sosté. Tot i això, comenta que no s'oposa al progrés econòmic o al turisme, però sí que es faci a costa de "la salut". Entén la posició dels seus companys de partit "per l’interès general de l’aeroport", però reclama entendre'n els efectes. Fins i tot en el darrer ple del Parlament podria haver votat en contra de l'ampliació, però no ho va fer perquè la moció de Comuns "ho barrejava amb la crítica al turisme": "Si hi hagués un punt contra l'ampliació de l'aeroport, si m’he de saltar disciplina de vot ho faré, perquè no la vull", assevera.
En el mateix sentit, el regidor juntaire a Castelldefels, Xavier Amate, apunta que no s'oposen a ampliar la infraestructura aeroportuària catalana, sinó a aquest aeroport. "No s'ha de fer un debat entre el creixement econòmic i la preservació del medi ambient; s'ha de conjugar tot", rebla. També explica el "treball intern" per arribar a un consens dins de Junts i insisteix que la governança és la clau de volta per resoldre aquests problemes. "Tots els partits tenim grans contradiccions, però és intel·ligent el que està fent Junts, centrant-se en la governança perquè els problemes es resolguin des d'aquí. El 2021 Junts es va equivocar", afegeix, al seu torn, el regidor de Junts al Prat, Gerard Valverde.
Més enllà de l'efecte en la salut, Amate també recorda la lluita de les plataformes ciutadanes des que l'aeroport ha crescut exponencialment amb el triomf del baix cost. En aquest sentit, Valverde afegeix que hi estan en contra per "protegir el medi ambient, perquè és un espai protegit i perquè les raons de l'ampliació i com s'aplica no són coincidents". A més, repassa greuges històrics: haver hagut de desviar el riu Llobregat per ampliar el port, la tercera pista, el soterrament de l'AVE i l'incompliment de les compensacions econòmiques i mediambientals del Pla Delta que recollia que "els canvis estructurals de la ciutat ja estaven tancats".
Per la seva banda, el regidor popular pratenc Miguel Ángel Ochoa afirma que "el 52% del Prat està ocupat per infraestructures d'interès general: un port, un aeroport, una depuradora i una dessaladora... l'esforç del municipi està més que complert". Entén que Illa i el PP acceptin l'ampliació per l'oportunitat econòmica, però ho rebutja "pensant en el territori". D'altra banda, totes les veus fan sortir un projecte alternatiu: l'ampliació de l'aeroport de Girona amb una connectivitat amb Barcelona a través de l'AVE, i també potenciar Reus, com va plantejar l'exministre Íñigo de la Serna el 2018. Valverde també proposa estudiar diverses possibilitats com ara prioritzar la pista llarga per als vols de llarg recorregut –que afectaria Gavà.