Polítics a TikTok: com més estrambòtic millor?

Sumar-se a tendències virals pot acostar els polítics a l'audiència, però també pot generar rebuig, segons els experts

4 min
Una persona utilitzant el telèfon mòbil al carrer en una imatge d'arxiu.

BarcelonaLa política catalana ha desembarcat a TikTok. El que fins fa poc era un territori on només uns quants dirigents s’aventuraven a penjar vídeos ja s’ha convertit en un espai més per acostar els líders polítics i els seus discursos a les audiències. Mentrestant, les autoritats de països com els Estats Units i el Canadà es plantegen restringir-hi l’accés, perquè consideren l'aplicació una amenaça a la seguretat.

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

Tot i que la majoria del contingut que hi publiquen els partits catalans són intervencions dels seus líders en tribunes i entrevistes, la recta final de la legislatura i la precampanya ha deixat estampes dignes d’atenció a la plataforma. Des de diputats socialistes movent els malucs fins a vídeos en què ERC promociona els pressupostos "més alts de la història" amb gats i gossos ballant. I aquests són els continguts que triomfen en els perfils dels partits polítics. Tampoc no hi falta l’alcalde de Badalona, Xavier García Albiol, ballant el hit pop La versión original i ballant samba envoltat de joves o vídeos generats amb IA amb Pedro Sánchez, el rei o el jutge Pablo Llarena al perfil de Junts. Per triomfar a TikTok, sembla que, com més estrambòtic, millor.

No és lloc per a la reflexió

Segons els experts consultats per l’ARA, la plataforma premia amb més difusió el contingut desenfadat i senzill per davant dels argumentaris polítics profunds i, en aquest sentit, ofereix als líders la possibilitat de destacar en un context de saturació informativa. A més, quan un polític se suma a una tendència s’acosta a la seva audiència d’una manera "més fresca, que genera aprovació i mobilització", explica el director de consultoria d'Atrevia, Alex Bonet.

Però, és una bona estratègia, aquesta? "En comunicació i en una campanya, el que és positiu o negatiu ho marca el que funciona o no, i això, al final, ho determinen els resultats a les urnes", afirma l'expert. Aquestes noves fórmules s'insereixen en un paradigma en què la imatge pesa més que els continguts programàtics, apunta Bonet, que alerta que, tot i això, hi ha d'haver un missatge sòlid al darrere d'una campanya perquè sigui eficaç. Tota bona estratègia electoral, dins o fora de TikTok, ha de tenir en compte quatre elements, subratlla: el nivell de notorietat del candidat; la tendència de vot dels electors en totes les franges d’edat; les preocupacions o prioritats de la societat, i l’essència i la imatge que transmet el candidat als col·lectius.

@esquerrarepublicana Els 💰#Pressupostos2024 més alts de la història 👏✊ Mai abans un Govern havia destinat tants recursos a reforçar l’estat del benestar💛👫 #govern #generalitat #parlament #catalunya #independència #erc #esquerrarepublicana #ultimahora #fyp #estiktokat #politicstiktok #politica #capcut ♬ What You Won't Do for Love - Bobby Caldwell

La lluita per l'atenció

La lluita per captar l'atenció dels votants, especialment la dels més joves, és el que explica que, a TikTok, els partits polítics apostin per formats adaptats als codis de la plataforma. Ara bé, la viralitat no ho és tot: "El fet de pujar al carro de tendències o tags pot ajudar a augmentar la visibilitat i a arribar a una audiència més àmplia, però no garanteix que la gent ens acabi seguint o que interactuï amb nosaltres", argumenta Sílvia Trillo, fundadora de l’agència La Magnètica, especialitzada en xarxes socials. I, si no garanteix el seguiment, molt menys el vot: segons l’experta, un contingut massa optimista pot arribar a fer que els militants i simpatitzants se’n distanciïn.

Aquesta és, de fet, una de les reaccions que pot tenir part de l’audiència al topar-se amb formats que responen a les narratives de la plataforma, on predominen els mems i els vídeos musicals –de fet, l’antecessor de TikTok és Musical.ly, dedicada als vídeos amb música–. La Magnètica va estudiar l’ús de TikTok en la política espanyola per les eleccions estatals en un informe que signa l'analista de dades Elena Blanco. L'estudi va concloure que s'hi "premia la naturalitat" i que Vox era qui millor dominava "l'espectacularització" en els continguts d'aquesta xarxa social, amb un algoritme molt afinat i que mostra a l'usuari més sobre el que ja ha consumit. Precisament els partits populistes són els que millor dominen i treuen profit dels codis de TikTok, que els permeten esquivar el filtre que els mitjans de comunicació posen a l'agenda de l'extrema dreta, segons ja alerten alguns estudis. El líder ultra alemany Maximilian Krah, per exemple, és una de les estrelles de la política alemanya a la plataforma.

Garriga (Vox), el candidat amb més seguidors

Dels caps de llista catalans per al 12-M, el líder de Vox a Catalunya, Ignacio Garriga, és precisament qui té més seguidors a TikTok (20.000). El segueixen Carles Puigdemont (14.000), Sílvia Orriols, d’Aliança Catalana (2.120 aproximadament), Alejandro Fernández, del PP (1.890), i Jéssica Albiach (940), dels comuns. Salvador Illa (PSC), Pere Aragonès (ERC), Laia Estrada (CUP) i Carlos Carrizosa (Cs) no tenen TikTok, si bé apareixen als perfils dels seus partits. Quin consell els donarien els experts davant de la campanya? El primer, ser-hi: "És important ser-hi, perquè la resta hi és. Els partits d'extrema dreta el fan servir per llançar els seus missatges de forma agressiva, i és fonamental que hi hagi representació de totes les opcions". Centrar-se en valors o temes concrets i adaptar el to a la plataforma també és important, afegeix Trillo.

Per la seva banda, Bonet reivindica les possibilitats que ofereix TikTok als partits catalans, perquè l'algoritme "beneficia els continguts en català" i perquè posa a la seva disposició un format que l'audiència consumirà fàcilment. I llança una última recomanació: "Implicar generadors de contingut i líders d'opinió en la campanya que projectin, reforcin i amplifiquin el missatge per potenciar la legitimitat en les comunitats diferents de les del candidat".

stats