Transports

Puente afirma que Ferrocarrils és una "joguina" comparat amb Rodalies

El ministre de Transports insisteix que l'AVLO Barcelona-Madrid es recuperarà quan es comprin trens

El ministre de Transports, Óscar Puente, intervenint al Congrés
10/09/2025
2 min

Madrid"No ens hem de fer trampes. Rodalies és la xarxa més extensa i més antiga de la xarxa ferroviària. Ferrocarrils és una xarxa, al costat de Rodalies, de joguina, si em permeten l’expressió". Amb aquestes paraules ha menystingut el ministre de Transports, Óscar Puente, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) durant la seva compareixença d'aquest dimecres al Congrés per parlar de les incidències que dia rere dia afecten algun punt de l'Estat. L'última, una caiguda tècnica a Adif la setmana passada que va paralitzar la llarga distància entre Madrid i Andalusia.

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

Les formacions independentistes, que reivindiquen la gestió pròpia de Rodalies han posat d'exemple el bon funcionament de FGC, i Puente ha demanat no comparar aquestes dues infraestructures. "Ferrocarrils no arriba al 10% de l'extensió que té Rodalies. És una xarxa aïllada d'altres mitjans de transports. A Rodalies es barreja amb la llarga distància, la mitjana i les mercaderies", ha argumentat. I ha continuat: "FGC és pràcticament una xarxa de metro. En aquest sentit, els felicito perquè està molt millor gestionada que la de Madrid, però no és comparable amb Rodalies", ha insistit. A més, ha recordat que Rodalies és la xarxa més extensa i antiga de l'Estat. De fet, la setmana passada va reconèixer que havia sigut la més maltractada històricament.

Les paraules de Puente no han agradat al diputat de Junts Isidre Gavín, que ha criticat que el ministre "minimitzi" i "tregui importància" a FGC. "No ho admetem de cap manera. Fa molts anys que funciona: mou 100 milions de persones l’any, amb serveis suburbans, interurbans, regionals i de mercaderies. En diverses de les seves línies conviuen el servei de mercaderies amb el servei de passatgers", ha contradit a Puente.

La supressió d'Avlo Barcelona-Madrid

El que molts catalans també han notat els últims dies és l'increment de preus de la llarga distància entre Madrid i Barcelona, a conseqüència de la supressió dels trens de baix cost Avlo. "Necessitem trens. Hem hagut de retirar-ne cinc. Estem buscant una solució d'urgència per intentar recuperar aquest servei", ha promès Puente.

La compra de trens és també la solució que ha donat per augmentar l'oferta entre Lleida i Barcelona amb Avant, en resposta a la crítica de la diputada d'ERC Inés Granollers. "Costava 37 euros i ara 61 [l'Avlo Madrid-Barcelona]. I el Lleida-Barcelona valia 19 i ara 44. I la capacitat baixa de 581 a 404. És a dir, menys trens, més cars i per a menys gent. Això no és cap millora i la gent ho veu com una presa de pèl", ha denunciat Granollers.

El ministre ha replicat que cal "més material rodant" i que ara per ara no hi ha més material per ampliar l'oferta de trens Avant. "D’aquí la urgència en la compra de trens, que és absolutament ineludible", ha justificat.

stats