Mèdia 13/05/2014

TV3 rectifica i continuarà gestionant els seus anuncis

La direcció de la CCMA renuncia a externalitzar el departament comercial

i
àlex Gutiérrez
3 min
Brauli Duart, president de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), en una compareixença parlamentària.

BarcelonaTV3 mantindrà el seu departament comercial, després que la direcció de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) decidís ahir renunciar al concurs d’externalització que havia iniciat el juny de l’any passat. El consell de govern de l’ens es va reunir d’urgència al matí i el resultat va ser no acceptar cap de les dues opcions que hi havia sobre la taula -les dels grups Godó i Zeta-, que optaven a endur-se la gestió de la publicitat de la televisió pública catalana. La decisió es va prendre amb els vots a favor dels tres consellers proposats per CiU i el del PSC, i l’abstenció del conseller del PP.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Fonts de la direcció de la Corporació explicaven a aquest diari que un factor determinant per haver desistit del concurs és el canvi de tendència de la publicitat. El març i l’abril del 2014 s’ha recaptat un 9,5% més que en els mateixos mesos de l’any anterior. “La publicitat estava en caiguda lliure -expliquen aquestes fonts-. Però s’ha crescut en publicitat tant l’últim trimestre del 2013 com el primer del 2014. Per primer cop, detectem indicis de recuperació”. També consideren que l’apagada de nou canals de la TDT duta a terme pel Suprem juga en favor de TV3: “No només hi ha prop d’un 7% d’audiència a repartir. També passa que els dos grans grups, que controlen vora un 90% de la publicitat, perden cinc pantalles per col·locar anuncis”. Des de TV3 es creu que el creixement general dels anuncis a la televisió recaurà més en els operadors petits, ja que Mediaset i Atresmedia tenen un nivell de saturació publicitària més elevat.

Decisió política o tècnica?

Els sindicats, però, no combreguen amb la versió oficial explicada des de la direcció: “L’externalització del departament va ser una decisió política com també ho ha sigut la marxa enrere que s’acaba de produir avui”. En tot cas, aplaudien la notícia: “El sentit comú, la lluita, la pressió i l’argumentació s’han imposat i han impedit que la segona font d’ingressos de la televisió pública catalana es privatitzi”.

El cert és que al novembre es va celebrar una comissió de control al Parlament que, en vista dels fets, pren avui rellevància. Aquell dia, el president de la CCMA, Brauli Duart, va recordar que un dels factors per al concurs era la desaparició prevista de la publicitat a Catalunya Ràdio. El diputat d’Esquerra Sergi Sabrià va desafiar-lo a reconsiderar la posició si això canviava. Duart va recordar que TV3 treballava amb les condicions del moment. Però el cas és que aquesta espasa de Dàmocles va deixar de penjar sobre les arques de l’emissora el 22 de gener: CiU i ERC aprovaven eliminar l’article en qüestió de la llei de l’audiovisual, la qual cosa lubricava la decisió presa ahir. I, de fet, un altre factor esgrimit per la direcció per justificar el canvi de rumb amb el concurs és que ha desaparegut l’apunt legislatiu que determinava la supressió de la publicitat a Catalunya Ràdio.

Ahir fonts d’ERC explicaven a l’ARA que l’externalització s’havia convertit en un dels assumptes de més tensió amb CiU. Amb tot, des de la direcció de TV3 recorden que s’havia obtingut “tot l’aval polític necessari i en dues ocasions”, ja que el concurs va ser sotmès a votació parlamentària (i va superar el tràmit gràcies als vots de CiU, el PP i el PSC). En tot cas, la Corporació ha explicat que el nou pla passa perquè Catalunya Ràdio i TV3 busquin anuncis conjuntament.

El concurs d’externalització ha estat un dels factors que ha tensat políticament la Corporació l’últim mig any i ha contribuït també a la conflictivitat laboral dins de l’ens. Els seus detractors criticaven que impliqués cedir una informació tan sensible com la cartera de clients (i les graelles televisives) a un mitjà de la competència. A més, s’estava en contra de l’aportació de 900.000 euros a fons perdut per a l’adjudicatari, independentment dels resultats que obtingués. La quantitat, però, era una compensació per l’obligació d’assumir 34 treballadors del departament comercial de TV3, amb les mateixes condicions laborals. El trasllat era voluntari, amb el retorn garantit si s’extingia el contracte, però la CCMA mai va arribar a detallar quina alternativa s’oferia als que escollissin quedar-se en una TV3 sense un departament comercial complet i propi.

stats