Societat 22/07/2015

El Govern exigeix als ajuntaments de l'àrea de Barcelona ''executar'' mesures correctores per reduir la contaminació

Assumpta Farran defensa incrementar permanentment als vehicles dièsel les tarifes d'aparcament en zones blaves i verdes

Acn / Ara
3 min
La directora general de Qualitat Ambiental, Assumpta Farran, en el transcurs de l'atenció a mitjans

BarcelonaEs poden estudiar totes les noves mesures que faci falta per millorar la qualitat de l'aire però ara el que cal és "executar" les mesures correctores previstes en el Pla d'Actuació de Millora de la Qualitat de l'Aire, segons Assumpta Farran, directora general de Qualitat Ambiental. Farran s'ha reunit amb els equips de sis ajuntaments de més de 100.000 habitants per estudiar quines mesures es posen en marxa per reduir la contaminació que ha estat motiu de l'obertura d'un expedient per part de la UE. Farran ha posat sobre la taula la proposta d'incrementar de manera permanent un 25% les tarifes d'aparcament en les zones blaves i les verdes per als vehicles dièsel.

Farran ha justificat en part la posició dels ajuntaments ''perquè la majoria són equips municipals nous'' sorgits de les eleccions municipals del maig passat, però, ha dit, això no treu que s'hagin de començar a executar les mesures correctores previstes. La reunió entre el Govern i els equips dels sis municipis de més de 100.000 habitants ubicats en les zones on la contaminació és més elevada -Barcelona, Badalona, Santa Coloma de Gramenet, L'Hospitalet, Terrassa i Sabadell- ha servit per intentar trobar una resposta a l'expedient obert per la Comissió Europea per l'elevat nivell de contaminació de l'aire de l'àrea metropolitana de Barcelona.

El Govern va aprovar al setembre el Pla d'Actuació de Millora de la Qualitat de l'Aire, on hi ha 27 mesures voluntàries i quatre d'obligatòries que afecten bàsicament els entorns de les escoles i equipaments públics. Entre aquestes mesures, tal com va avançar l'ARA, es troba la creació d'un impost que haurien de pagar tots els cotxes per desplaçar-se dins de l'àrea de Barcelona, o bé l'increment de les tarifes que paguen els vehicles als aparcaments o als peatges durant els episodis de contaminació màxima. Aquestes mesures estan encaminades a finançar mesures que permetin millorar el transport públic -al pla també es contempla una reducció del seu preu en un 40% els dies en què la qualitat de l'aire és pitjor-, en línia amb altres impostos que s'han creat durant l'última legislatura, com el que grava l'aviació. L'impost a l'aviació va ser aprovat als pressupostos del 2014 i pretén gravar l'origen del 4% de les emissions d'òxids de nitrogen a l'àrea de Barcelona. El Govern preveia recaptar 3,8 milions d'euros l'any que es destinarien a millorar la qualitat de l'aire. Aquest dimecres, però, el Tribunal Constitucional ha suspès la seva aplicació pel recurs presentat pel govern espanyol.

El desenvolupament de totes aquestes mesures és progressiu i, en qualsevol cas, els impostos s'apliquen només sobre les zones sotmeses a un règim de protecció especial. De cara a l'any vinent està previst aprovar les noves tarifes dels peatges, tot i que l'impost als desplaçaments dels vehicles privats no s'abordarà fins a la propera legislatura. Al cap i a la fi, tot plegat pivota sobre l'etiquetatge dels vehicles que circulen a Catalunya per distingir aquells que contaminen més o menys. De moment són pocs els que ho han demanat -només alguns dels vehicles nets que poden estalviar-se part d'un peatge-, i per això la direcció general de Qualitat Ambiental té especial interès en seguir avançant en aquest aspecte.

Assumpta Farran ha defensat que la comissió institucional del pla, on a partir d'ara s'incorporaran els ajuntaments de més de 100.000 habitants i una representació dels sindicats, està capacitada per estudiar noves mesures correctores però que en tot cas el que és important és començar a "executar" les que ja estan previstes per millorar la qualitat de l'aire. "No podem continuar barallant-nos i hem de començar a executar les mesures que tenim en el pla", segons Farran.

Tot i això, Farran ha defensat que en el cas dels cotxes dièsel aquest increment de tarifes de zones blaves i verdes hauria de ser permanent perquè són cotxes que contaminen més i estan beneficiats en les gasolineres amb preus per litre més baixos que la gasolina convencional.

stats