Centenars de treballadors del metro protesten contra la directiva per la gestió de la crisi de l'amiant

La jornada d'aturades provoca aglomeracions a les andanes i llargues esperes en les principals línies

Centenars de treballadors del metro s'han manifestat aquest dilluns contra la directiva de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) per la gestió de la crisi de l'amiant i per demanar a la directiva que assumeixi les responsabilitats. Amb el lema 'Justícia per a les víctimes d'amiant', la mobilització ha començat a plaça Universitat i s'ha desplaçat fins a plaça Sant Jaume entre crits d"'Assassins" i "L'amiant mata". La protesta d'aquesta tarda culmina una jornada d'aturades parcials que ha reduït l'afluència de passatgers un 17% i ha provocat combois plens, aglomeracions a les andanes i llargues esperes en les principals línies.

"Estem pitjor que fa un mes", ha lamentat en declaracions als mitjans un dels membres del comitè de vaga, David Vázquez. Segons el sindicalista, l'empresa no s'ha compromès a analitzar tots els trens, tal com demanaven els treballadors. Els manifestants han exigit a TMB que faci un inventari i elabori un pla de retirada amb una data límit per a tot aquell component que contingui amiant. Vázquez també ha destacat el seguiment del 95% que han tingut les aturades parcials de quatre hores d'aquest matí, fet que, segons ell, ve donat pel fet de tractar-se d'un problema de salut que afecta directament els treballadors.

TMB reconeix que té 12 treballadors afectats per l’amiant

Per la seva banda, el president de l'Associació de Víctimes Afectades per l'Amiant a Catalunya, entitat que també ha participat en la mobilització, ha declarat el seu suport als treballadors del metro i ha criticat que TMB actuï com si hi hagués "amiant del bo i amiant del dolent i no se'n fessin responsables".

Fins ara, 22 treballadors del metro que han estat exposats a l'amiant i que participen en el programa de vigilància de TMB tenen  afectacions pleurals menys greus. Ja són prop de 1.500 els treballadors en actiu, jubilats o retirats que formen part del programa oficial de vigilància de la salut. A aquests s'hi sumen els 89 jubilats de metro amb antecedents de contacte amb el tòxic, i 329 operaris que ja no formen part de la plantilla però que han treballat en els últims 15 anys a l'àrea de manteniment i projectes o al magatzem. 

TMB defensa la gestió

Després del primer torn de vaga, el conseller delegat de TMB, Enric Cañas, ha lamentat que el servei mínim fixat hagi fet que "el viatge no tingui la qualitat que avui en dia es necessita". Tot i que no hi ha hagut cap incidència remarcable, Cañas ha lamentat que no s'ha pogut garantir el dret a la mobilitat i ha recomanat buscar mitjans alternatius al metro per evitar aglomeracions.

El conseller de TMB ha declarat que la vaga per la situació de l'amiant "no té motius objectius per convocar-se", perquè, segons ha insistit, ja s'està fent una "gestió diligent" del conflicte i s'hi està treballant. Cañas ha afegit que estan "preocupats" i que hi estan "destinant molts esforços". L'empresa ja va anunciar que estan desenvolupant un inventari exhaustiu d'elements que continguin amiant en qualsevol espai o vehicle "per planificar la seva gestió i eventual retirada".