Municipal
Societat 15/09/2021

Barcelona demana un nou pla d'ampliació del Prat sense el vot del govern municipal

Els comuns s'hi oposen, els PSC s'absté i tota l'oposició hi vota a favor en un debat de retrets creuats

Clara López Alcaide
2 min
L'aeroport del Prat el febrer d'aquest any.

BarcelonaNou capítol en el conflicte polític que l'ampliació de l'aeroport del Prat ha obert també a l'Ajuntament de Barcelona. El consistori ha demanat aquest dimecres al govern espanyol que aprovi un nou pla d'ampliació del Prat per convertir-lo en un hub internacional, això sí, sense el vot del govern de Colau. La Comissió d'Economia ha aprovat una proposta de JxCat que així ho reclamava i que també demanava preservar la llacuna de la Ricarda i minimitzar les afectacions ambientals per poder comptar amb l'aval de la Unió Europea. Tots els grups de l'oposició hi han votat a favor (ERC, JxCat, BCN pel Canvi, Ciutadans i la regidora no adscrita), mentre que els Comuns s'hi han oposat i els socialistes s'han abstingut després d'un debat ple d'acusacions creuades entre socis dels tres governs: l'estatal, el català i el de la ciutat de Barcelona.

Després de la suspensió de la inversió per a l'ampliació , els republicans havien demanat al govern municipal que es pronunciés de forma oficial sobre aquest tema. L'encarregat de fer-ho aquesta tarda ha estat el primer tinent d'alcalde, Jaume Collboni, que ha admès que "en el si de la coalició" a l'Ajuntament, comuns i PSC tenen una posició "molt diferent", alhora que ha remarcat que "no és competència de l'Ajuntament de Barcelona pronunciar-se de forma determinant sobre aquesta qüestió". "És competència del govern de Catalunya i del govern espanyol", ha matisat. Això ha provocat la resposta del republicà Ernest Maragall, que ha retret a Collboni que mostri una "renúncia absoluta" a posicionar-se sobre aquesta qüestió. Per la seva banda, la regidora de JxCat Elsa Artadi ha acusat el PSC de "manca d'ambició": "El PSC a Barcelona en aquest tema ha estat desaparegut".

En el debat, els dos socis de govern, comuns i socialistes, han fet encara més visibles les seves diferències respecte a l'ampliació. Mentre que Collboni ha defensat l'ampliació amb l'argument que "més connectivitat és prosperitat", els de Colau s'han reiterat en la seva negativa al projecte d'Aena. "Hem de fer hubs sense necessitat de fer creixements, i menys sobre zones naturals protegides com és el cas", ha afirmat Martí. Tots dos, però, han coincidit en destacar que les divisions van més enllà de l'Ajuntament i han assenyalat "discrepàncies" dins el govern de la Generalitat . "No ens intentin dir que tenen la mateixa posició perquè no la tenen", ha etzibat Collboni. "Intentar amagar que no hi ha distància entre socis és el pitjor bloqueig", ha afegit Martí, que ha animat els republicans a "revisar" la distància amb la resta de forces: "Estan més a prop dels comuns, encara que no els agradi".

La resta de l'oposició -Ciutadans, Barcelona pel Canvi i PP-, ha recriminat als tres governs (espanyol, català i municipal) que perdin la inversió de l'ampliació i els ha demanat que canviïn els seus posicionaments. "Hem d'assumir tots que estem davant un fracàs, un greu error que encara som a temps de revertir", ha dit la regidora de Barcelona pel Canvi Eva Parera. Al seu torn, el regidor del PP Josep Bou ha assegurat que "Barcelona i Catalunya no poden perdre aquesta oportunitat per millorar l'economia i la competitivitat", i ha afegit: "Si patim una mica més, aquí hi guanyarem en creixement econòmic".

stats