Barcelona

El 3 d'abril: la data de l'estrena total del túnel de les Glòries

La posada en marxa de la infraestructura en sentit Llobregat, després de set anys d'obres, farà desaparèixer el trànsit privat de la plaça

3 min
Vehicles circulant ahir pel túnel de les Glòries.

BarcelonaCinc mesos després d'haver estrenat el túnel de la plaça de les Glòries en direcció sortida de la ciutat, Barcelona es prepara ara per a la posada en marxa del túnel en direcció entrada, que es farà, finalment, la nit del 2 al 3 d'abril. És a dir, el cap de setmana que ve, segons ha informat avui l'Ajuntament, que preveu que a les vuit del matí d'aquell diumenge el túnel ja estigui operatiu del tot i que, per tant, hagi desaparegut el trànsit privat en superfície de la plaça de les Glòries: la Gran Via passarà a estar soterrada i a l'espai de sobre s'hi guanyaran uns 30.000 metres quadrats, entre la rambla del Poblenou i el carrer Independència, que s’urbanitzaran com un nou passeig. Només hi circularan busos, tramvies, bicicletes i vehicles de veïns i de serveis. I, per sota, cada túnel tindrà dos carrils de circulació i un tercer carril reservat als autobusos.

El túnel en direcció Llobregat, que és el que està a punt d'estrenar-se, haurà d'absorbir els 43.000 vehicles que es calcula que circulen ara per aquest tram de la Gran Via cada dia laborable. I això suposa un canvi encara més important per a la mobilitat als accessos de la ciutat que el que va comportar l'estrena del primer túnel, que havia d'absorbir uns 35.000 vehicles diaris. Conscient que el pas que es fa ara és més delicat, perquè afecta el trànsit que entra a la trama de l'Eixample, l'Ajuntament aconsella als conductors que els primers dies surtin amb temps i planifiquin el desplaçament amb un marge addicional.

Amb la posada en marxa dels dos tubs, que tenen una longitud de 1.157 metres si s’inclouen les rampes d’accés, Barcelona culmina una de les obres més importants dels últims anys. Va començar l'abril del 2015 i el govern de Colau la va aturar i redissenyar el 2017 després que una auditoria encarregada per l'Ajuntament hi confirmés endarreriments i sobrecostos: un retard de 19 mesos en les obres i un possible augment respecte al preu d’adjudicació del 19,6%. Les obres, amb el període d'aturada entremig, han estat en marxa durant set anys, gairebé cinc més del que s'havia estimat, i han implicat una inversió total de 192 milions d'euros.

La culminació del projecte també s'ha endarrerit més del previst perquè segons l'anunci que va fer la tinent d'alcaldia d'Urbanisme, Janet Sanz, a principis de l'any passat la idea era que els dos túnels funcionessin ja aquella tardor. Però finalment serà uns quants mesos més tard, la nit del 2 al 3 d'abril. Els treballs per arribar fins aquí no han sigut senzills: el túnel s'ha construït per sota de quatre infraestructures ferroviàries, entre metro i Rodalies, i han calgut gairebé 60.000 metres quadrats de mur pantalla –de fins a 54 metres de profunditat– i bombejar cada dia l'equivalent a deu piscines olímpiques d'aigua freàtica. Ara queda la part més delicada: veure com s'assumeixen els canvis en la mobilitat.

Afectació a la mobilitat

La principal novetat és l’eliminació dels carrils de circulació en superfície de la Gran Via entre el carrer Bilbao i el carrer Padilla. En aquest àmbit no hi haurà trànsit de pas i només podran desplaçar-se pels laterals els vehicles de veïns, serveis, transport públic o emergència (tram Bilbao-Independència i tram Castillejos-Padilla). Els conductors que entrin al túnel al sortir tindran l’opció de pujar pel carrer Padilla (carril dret) o bé pel carrer Marina (carril central). En línia recta per la Gran Via, des del carril esquerre, només hi podran circular els autobusos.

Abans d’entrar al túnel, a l’altura de la rambla del Poblenou, hi haurà una sortida cap al lateral de la Gran Via exclusiva per als autobusos i els taxis. La resta de vehicles que circulin per la C-31 i vulguin accedir al lateral de la Gran Via hauran d’utilitzar la sortida 207 Bac de Roda/Poblenou. 

S'eliminarà l’actual gir des de l’àmbit central de la Gran Via en sentit Llobregat cap al carrer de la Independència. Els vehicles que utilitzaven aquest itinerari per connectar amb el carrer Aragó tindran dues opcions: sortir per la sortida 207 Bac de Roda/Poblenou, continuar per Bac de Roda i després girar cap a Aragó o Mallorca, o bé seguir a la C-31 cap a l’interior del túnel i arribar a Aragó a través de Padilla o Marina. El carrer de la Llacuna quedarà sense connexió amb la Gran Via en sentit Llobregat.

stats