Mobilitat

Barcelona deixarà sense servei un terç de la L4 aquest estiu

Les obres de millora a la línia groga obligaran també a tancar una estació de la línia 11

Una de les noves pantalles de metro instal·lades a l'estació de Selva de Mar
12/06/2025
3 min

BarcelonaUn any més, Barcelona aprofita les vacances d'estiu per fer obres de millora a la xarxa del metro. I un any més, aquestes reformes comporten restriccions al servei. Aquest cop, la principal línia afectada torna a ser la línia 4, amb un terç de les parades sense servei des del 25 de juny fins al 31 d'agost. El tall afectarà el tram entre les estacions Verdaguer i Trinitat Nova. La primera setmana de setembre es recuperarà el servei entre Verdaguer i Maragall, però continuaran tancades les estacions entre Maragall i Trinitat Nova. De retruc, els treballs en la línia groga també obligaran a deixar sense servei l'estació de Trinitat Nova de la línia 11 entre el 25 de juny i el 7 de setembre.

Obres de millora a la L4 i la L11 durant l’estiu
Les actuacions es faran en dues fases diferents entre finals de juny i principis de setembre

Hospital de Sant Pau

Torre Baró - Vallbona

Passeig de Gràcia

Ciutat Meridiana

Casa de l’Aigua

Trinitat Nova

Trinitat Nova

Verdaguer

Llucmajor

Can Cuiàs

Guinardó

Maragall

Via Júlia

Alfons X

Joanic

La Pau

Girona

FASE 1

Joanic - Trinitat Nova

25 de juny - 31 d’agost

FASE 1

Trinitat Nova

25 de juny - 31 d’agost

FASE 2

Llucmajor - Trinitat Nova

1 - 7 de setembre

FASE 2

Trinitat Nova

1 - 7 de setembre

Hospital de Sant Pau

Casa de l’Aigua

Trinitat Nova

Trinitat Nova

Verdaguer

Llucmajor

Guinardó

Maragall

Via Júlia

Alfons X

Joanic

FASE 1

25 de juny - 31 dagost

Trinitat Nova

Joanic - Trinitat Nova

FASE 2

1 - 7 de setembre

Trinitat Nova

Llucmajor - Trinitat Nova

Hospital de Sant Pau

Trinitat Nova

Trinitat Nova

Verdaguer

Llucmajor

Guinardó

Maragall

Via Júlia

Alfons X

Casa de

l’Aigua

Joanic

FASE 1

25 de juny - 31 dagost

Trinitat Nova

Joanic - Trinitat Nova

FASE 2

1 - 7 de setembre

Trinitat Nova

Llucmajor - Trinitat Nova

El tall afectarà fins a 60.000 usuaris en els moments de més mobilitat –els feiners del mes de juliol– i obligarà aquest passatge a buscar alternatives. La primera tinenta d'alcaldia de Barcelona, Laia Bonet, i el director general de TMB, Xavier Flores, han incidit en la importància que l'usuari opti per fer servir la resta de línies de metro. "Cal utilitzar el metro el màxim possible", ha remarcat Flores, que ha esgrimit que el fet que la majoria de les persones escullin altres línies de la xarxa "ajudarà que tot vagi millor".

En aquest sentit, TMB reforçarà les línies 3 i 5 de metro, que cobreixen part del tram tallat a la línia groga: la línia 3 connecta les estacions de Passeig de Gràcia i Trinitat Nova, i la línia 5 uneix les parades de Verdaguer i Maragall.

A més, mentre duri el tall TMB posarà en marxa un servei de bus llançadora que seguirà l'horari del metro –i que en hora punta sortirà cada quatre minuts– i que s'aturarà en totes les estacions de metro afectades cobrint el recorregut en un temps aproximat de 48 minuts. També s'oferirà un servei especial de bus per als usuaris amb mobilitat reduïda que els portarà des de Verdaguer –una estació que encara no està adaptada i on tot just s'estan fent les obres per fer-ho– fins a Girona, on sí que hi ha ascensors, perquè puguin accedir al metro.

Coincidència d'obres a la ciutat

Bonet ha reconegut que aquest cop les obres al metro arriben en un context en què hi ha moltes intervencions a la ciutat, i ha volgut agrair a la ciutadania la seva "paciència i capacitat d'adaptació". De fet, en el cas del bus llançadora durant algunes setmanes es veurà afectat per les obres que es faran aquest estiu a la calçada del carrer Pi i Margall i es veurà obligat a modificar el recorregut.

Bonet ha subratllat que els treballs al metro ja es programen durant l'interval de les vacances escolars per minimitzar l'impacte sobre la mobilitat dels ciutadans. Flores, per la seva banda, ha considerat "un bon senyal" els talls perquè indiquen que es continua treballant per oferir un millor servei a la ciutadania.

Aquest cop els treballs estan adreçats a renovar integralment sis quilòmetres de via i el sistema de senyalització. La primera part –que costarà 20 milions d'euros i de què es farà càrrec TMB– suposarà la renovació completa de la via, la substitució del balast per formigó i l'execució d'un nou pou de ventilació a Guinardó. Pel que fa a la renovació del sistema de senyalització, costarà 10 milions d'euros i se'n farà càrrec la Generalitat. A més s'instal·larà un nou escapament a Maragall que permetrà en el futur reduir les estacions de la línia afectades quan hi hagi incidències en aquell tram.

stats