Societat 15/01/2016

Els temes de consum fan augmentar un 10% les queixes al Síndic de Greuges

Durant l'última dècada s'han duplicat les reclamacions. Les polítiques socials continuen al capdavant de les problemàtiques

Mario Martín Matas
2 min
El síndic de greuges de Catalunya, Rafael Ribó,  no ha pogut entrar mai al CIE de la Zona Franca perquè no ha sigut autoritzat.

BarcelonaLes queixes presentades davant el Síndic de Greuges han augmentat gairebé un 10% durant el 2015, i per primer cop han superat les 10.000. L'augment de les reclamacions relacionades amb el consum, que han superat àmbits que eren més tradicionals com els procediments administratius o les polítiques territorials, han empès aquest increment, sobretot en els camps que tenen a veure amb la telefonia i l'energia, segons ha explicat aquest divendres Rafael Ribó en l'avenç de les dades que incorpora el seu informe.

Durant el 2015 el Síndic ha rebut 10.647 queixes, ha fet 205 actuacions d'ofici i ha iniciat 12.278 consultes. Més d'un 30% de les queixes tenen a veure amb polítiques socials, un 25% amb temes de consum, el 17% amb l'administració pública i un 15% amb les polítiques territorials. De fet, l'augment de l'últim any va en paral·lel a l'increment exponencial de les queixes, i és que durant l'última dècada s'han duplicat. Ribó ho ha atribuït al fet que el Síndic aplega més competències, s'ha fet més conegut entre la població, la societat és "cada cop més conscient dels seus drets" i, també, al gran percentatge de resolució que presenten les seves actuacions.

La institució ha valorat també "l'increment de la col·laboració" de la Generalitat durant l'últim mandat, i ha destacat entre els punts positius de l'últim any en matèria social la reducció de les llistes d'espera sanitàries i la millora en les solucions que es donen en matèria d'habitatge d'emergència social. Malgrat que durant el 2015 les queixes relacionades amb les polítiques socials s'han mantingut estables, Ribó ha recordat que es manté la tendència iniciada amb l'esclat de la crisi, i que les situa com el principal motiu per fer una reclamació. Ribó també ha recordat que millorar l'atenció a la dependència o ampliar la cobertura de la renda mínima d'inserció són dues assignatures en què cal millorar.

stats