Educació

Educació es fa enrere i aquest curs no avaluarà el català oral dels alumnes

La prova d'avaluació de la comunicació oral es va implantar per primera vegada el curs passat

3 min
Un grup d’alumnes fent un examen. Els experts aposten per reduir el currículum i augmentar el dinamisme.

Primer cop de volant del departament d'Educació després del primer cessament pels mals resultats a les proves PISA. La primera decisió del nou president del Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu, Joan Cuevas, ha estat comunicar que aquest curs no s'avaluarà l'expressió oral en les proves de competències bàsiques. En una carta que han fet arribar aquesta setmana a les direccions d'escoles i instituts i a la qual ha tingut accés l'ARA, s'explica que "a les proves d'aquest curs 2023-2024 no es faran les proves d'avaluació de la comunicació oral (expressió) a cap nivell". Tot i això, al document també preveu que "si algun centre educatiu vol recuperar de manera voluntària les del curs passat per treballar-hi amb l'alumnat, pot fer-ho".

Fonts d'Educació confirmen el canvi i justifiquen que s'ha decidit ajornar "excepcionalment un any la realització de proves orals censals degut a la sobrecàrrega de treball pels centres que suposa la implantació de proves diagnòstiques noves aquest 2024". També asseguren que el Consell Superior d'Avaluació ha pres la decisió després de consultar-ho amb la Junta de Direccions.

La passa enrere arriba quan només fa un curs que es va establir la prova de comunicació oral entre els alumnes de 6è de primària i de 4t d'ESO i després que els resultats demostressin que els alumnes de les escoles i instituts de Catalunya parlen millor castellà que català. L'examen que el curs passat van passar més de 160.000 alumnes en el cas de la prova de català i una mostra representativa de gairebé 8.000 estudiants en el cas del castellà i l'anglès avaluava aspectes com el lèxic, la morfosintaxi, la fluïdesa, el llenguatge no verbal i la coherència a l'hora de parlar. En totes les llengües exceptuant l'anglès la prova constava de dues parts: una en què l'alumne havia de respondre a preguntes sobre un tema específic i una segona en què havia d'interactuar amb un company en veu alta per planificar una tasca concreta. En total, 15 minuts de prova que els mateixos docents van fer passar a tots els alumnes de les dues etapes i que, en el seu moment, van suposar una sobrecàrrega de 20.000 hores en el total de docents del sistema educatiu.

El resultat va ser que, de mitjana, la nota dels alumnes catalans en llengua catalana i castellana assolia un nivell notable tant a primària com a secundària, mentre que en el cas de la llengua anglesa el nivell dels alumnes de 6è era "adequat" i el dels de 4t d'ESO era més baix, ja que només la meitat dels estudiants aconseguien un notable o un excel·lent.

Noves proves

Aquest curs el departament d'Educació farà més proves per avaluar el nivell acadèmic dels alumnes. Si fins ara les proves de competències bàsiques es feien al final de cada etapa educativa (a 6è de primària i a 4t d'ESO), aquest curs també s'avaluarà el nivell als estudiants de 4t de primària i de 2n d'ESO.

Les noves proves, anomenades "d'avaluació diagnòstica", es faran durant el mes d'abril a totes les escoles i instituts. Seran d'aplicació interna, és a dir, que seran els mateixos centres els que les faran i les corregiran (a diferència del que passa amb les competències bàsiques tradicionals, que són corregides per docents de centres diferents perquè no hi interfereixi la relació amb els alumnes). Segons Educació, aquests exàmens pengen de la nova llei d'educació (Lomloe) i tindran "un enfocament més competencial", perquè serà "una simulació de situació real" en la qual els alumnes hauran d'aplicar els coneixements adquirits. Es descarten, així, models de prova més memorístics.

stats