Mobilitat

Figueres deixarà de tenir estació de tren al centre de la ciutat

Estat, Generalitat i ajuntaments segellen l'acord per tirar endavant la nova estació de trens intermodal a Vilafant, tot i l'oposició de veïns i ecologistes

La signatura del protocol per la remodelació de l'estació de Figueres-Vilafant.
28/07/2025
3 min

GironaPas endavant per traslladar l’estació de tren del centre de Figueres, on arriben els trens de Rodalies i mitja distància, fins a l’emplaçament actual de l’alta velocitat, a la frontera amb Vilafant. Aquest dilluns, el departament de Territori i el ministeri de Transports, juntament amb els ajuntaments de Figueres i de Vilafant i Adif, han signat el protocol que formalitza l’acord de la nova infraestructura, que ja es va pactar el febrer passat en el marc de la Comissió Bilateral d’Infraestructures Estat-Generalitat. El projecte preveu unificar en una única estació intermodal els serveis d’alta velocitat, Rodalies i mitjana distància i permetre, així, el desmantellament de les vies que actualment travessen el centre urbà. El protocol signat és el pas previ a la formalització del conveni de finançament i a la licitació de les obres, prevista per aquesta tardor, amb una inversió total que superarà els 150 milions d'euros.

Amb aquest projecte, l’estació de Rodalies, amb un trànsit aproximat d'un milió de passatgers anuals, quedarà fora de servei i tota l’activitat es traslladarà a l’oest del terme municipal, prop dels barris actualment més desafavorits, força més lluny del centre. La nova zona es convertirà en el principal pol de connexió de l'Alt Empordà, perquè també està previst que s'hi estableixi l'estació d'autobusos i s'hi adeqüin els accessos, amb el desdoblament de la carretera N-II i una nova sortida a l'AP-7. També caldrà traçar una variant ferroviària que connecti la nova parada dels trens de Rodalies a la xarxa actual vorejant el centre de la ciutat.

L’Ajuntament de Figueres, que fa més de vint anys que aposta per aquesta infraestructura, ha celebrat aquest acord "històric" i treballa per anar aprovant les modificacions pertinents del POUM per reurbanitzar tot el mapa del nord-oest de la ciutat: "No estem parlant només de traslladar l'estació, estem parlant de l'única oportunitat de transformar el que són els barris més degradats de la ciutat, que seria impossible sense aquest projecte. Figueres no pot perdre més el temps", ha insistit l'alcalde, Jordi Masquef. La consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha destacat que “el projecte contribuirà a una articulació territorial més eficient, ordenada i sostenible per a la ciutat i la comarca”.

Vista aèria de l'actual estació d'AVE de Figueres-Vilafant.

Veïns i ecologistes demanen una alternativa més econòmica i sostenible

Tot i l’entesa institucional, el projecte genera controvèrsia entre alguns veïns, fins al punt que ha originat la plataforma Defensem el Tren a l’Empordà, que compta amb el suport dels ecologistes IAEDEN-Salvem l’Empordà i l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP). Les veus crítiques consideren el projecte “faraònic”, excessivament car i perjudicial per als usuaris, perquè l'accés a l'estació de Vilafant és complicat i les obres requereixen grans intervencions, com perforar la muntanya de Sant Ferran, per fer-hi arribar la via de Rodalies que ha d'enganxar el traçat que va de Girona a Portbou. “Vilafant és un cul-de-sac, és a 1.600 metres del centre, més del doble que l’estació actual. La majoria de gent hi anirà amb cotxe. Caldrà un gran aparcament i queda lluny dels barris”, denúncia Pep Gou, portaveu de la plataforma.

Tot i oposar-se al trasllat, la plataforma tampoc és partidària del manteniment de l’estació actual del centre, situada a tocar del nucli històric, envoltada d’habitatges, amb múltiples passos a nivell que, sobretot a l'estiu, causen moltes retencions de cotxes que es desplacen en direcció a la costa. En el seu cas, proposen com a alternativa el soterrament de les vies, mantenint la parada però eliminant-ne els passos a nivell: “Proposem un soterrament en trinxera com el de Vic, que permet el pas de cotxes per dalt, molt més barat, més ràpid d’executar i amb menys impacte paisatgístic i agrícola que el projecte a Vilafant”, argumenta Gou. Igualment, els veïns contraris al trasllat temen que amb la desaparició de l'estació del centre els terrenys alliberats donin ales a l'especulació: "La zona darrere de l’estació és llaminera per edificar; alguns propietaris ja han comprat terrenys i estan a l'expectativa de poder construir-hi", conclou Gou.

stats