Publicitat
Publicitat

Greixos trans: què són i per què són dolents per a la salut

Els Estats Units els acaben de prohibir, però a Europa només uns quants països en limiten l'ús

Els Estats Units van decidir dimarts prohibir els greixos trans. Tot i que els últims anys s'han multiplicat les veus de científics que alerten sobre els efectes que aquests greixos provoquen en la salut, cap país ha arribat tan lluny com els EUA. L'administració Obama ha donat tres anys a la indústria de l'alimentació perquè els elimini completament. Mentrestant, a Europa només uns quants estats en limiten l'ús per llei. Entre aquests països no hi ha Espanya, que es limita a demanar a la indústria de l'alimentació que redueixi els greixos voluntàriament. Però, què són els greixos trans, i per què han estat prohibits?

1. Què són els greixos trans?

Són els greixos resultants d'afegir hidrogen a l'oli vegetal. Es produeixen de forma artificial per aconseguir que l'oli deixi de ser líquid i es solidifiqui.

2. Per què es fan servir?

La indústria de l'alimentació els fa servir perquè aporten una textura més sòlida i agradable als aliments, els fan més saborosos i ajuden a conservar-los.

3. Quins aliments contenen greixos trans?

Galetes i la resta de pastisseria industrial, crispetes que es fan al microones, menjar ràpid ('nuggets', patates fregides, hamburgueses…), pizzes congelades, menjar preparat congelat (canelons, croquetes), salses i sopes preparades, patates de bossa i altres aperitius salats, gelats industrials, margarines… La llista és llarga. Alguns estudis apunten que el 37% dels productes d'un supermercat contenen greixos trans, tot i que en la immensa majoria en proporcions molt petites.

4. Quins efectes tenen en la salut?

Els greixos trans són encara més perjudicials que els greixos saturats. Provoquen una disminució del nivell del colesterol bo i, en canvi, fan augmentar el colesterol dolent. El resultat és que incrementen de forma notòria el risc de patir malalties cardíaques, diabetis, obesitat i totes les malalties que hi estan associades. Aquesta setmana un nou treball científic assenyala que són dolents per a la memòria. Beatrice Golomb, autora de l'estudi de la Universitat de Califòrnia a San Diego, és taxativa: "Els greixos trans allarguen la vida dels aliments… i escurcen la de les persones".

5. Què demanen els metges?

Que es prohibeixin. Estan convençuts que prohibir-los comportaria una important disminució en la incidència d'infarts de miocardi i tota mena de malalties cardiovasculars.

6. Què fan els governs?

Paradoxalment o no, només els Estats Units –un país que pateix una autèntica epidèmia d'obesitat, i el lloc de naixement del menjar ràpid i congelat– els han prohibit de forma gairebé completa. A Europa, on en teoria les institucions paren més atenció en la salut i actuen de forma més reguladora, només Àustria, Suïssa, Hongria, Noruega, Dinamarca i Islàndia tenen legislacions sobre la matèria tot i que no en prohibeixen l'ús, sinó que només el limiten (2 grams de trans per cada 100 grams de greix del producte). L'Agència Europea de Seguretat Alimentària només demana a la indústria de l'alimentació que redueixi l'ús d'aquests greixos, el mateix que fa Espanya, on la llei es limita a prohibir la venda de productes amb un alt contingut de greixos a les escoles.

7. Què fa la indústria?

La indústria reacciona abocant més diners a la investigació, per trobar substituts. D'entrada, pressiona per no deixar de produir uns greixos molt barats i que els donen molt bons resultats, perquè fan possible aliments més gustosos i de llarga vida. Però la combinació entre les normatives d'alguns països i la conscienciació dels consumidors estan produint els primers efectes. Algunes cadenes de menjar ràpid han reduït de forma notable els greixos trans però, segurament per evitar la mala reputació dels seus productes, han estat els fabricants de margarines els que han actuat de manera més contundent per reduir de forma important l'ús d'aquests greixos. També algunes cadenes de supermercats, com Eroski, els han eliminat dels seus productes de marca blanca.

8. Llegir les etiquetes és suficient?

Sorprenentment, la normativa europea que va entrar en vigor fa dos anys i que obliga que tots els aliments tinguin informació nutricional en l'etiqueta va deixar fora els greixos trans. Això vol dir que, per molt que mirem les etiquetes, els trans són invisibles. Com que la indústria no està obligada a informar de si els fa servir o no, no és fàcil evitar-los.

9. Què podem fer els consumidors?

La indústria de l'alimentació és la reina de la publicitat enganyosa, i afirmacions com 'fet amb oli 100% vegetal' no volen dir que el producte no contingui greixos trans. Sense aquesta informació, el millor és aplicar el sentit comú. Si comprem margarines, cal que els greixos siguin monosaturats o poliinsaturats (que són greixos bons). Els productes lactis és millor que siguin desnatats o semidesnatats. Cal limitar el consum de menjar congelat, així com el menjar ràpid, les galetes i els pastissos. Si mengem fora de casa, evitem els fregits, ja que no sabem amb quin oli s'han cuinat.

10. Això vol dir que cal evitar tots els greixos?

No. Tot i l'obsessió actual per un cos prim i la mala reputació dels greixos, el cert és que són imprescindibles per a l'organisme: aporten molta energia, ajuden al creixement i a l'absorció de vitamines. El que hem de fer és assegurar-nos que mengem els greixos bons (presents, per exemple, al peix blau, l'oli d'oliva, la fruita seca, els alvocats…), i limitem el consum dels dolents (mantega, carns i formatges amb molt de greix, embotits, llet sencera…).

L'

Més continguts de