Medi Ambient
Societat Medi Ambient 20/12/2022

Barcelona dona per fet la condemna imminent de la UE per la contaminació de l'aire

El diòxid de nitrogren (NO2) lligat al trànsit baixa un 31% fins al novembre però frega el límit permès

3 min
La superilla al barri de Sant Antoni de Barcelona, en l'encreuament entre els carrers Borrell i Parlament.

BarcelonaLa mala qualitat de l'aire a la ciutat de Barcelona està al punt de mira dels tribunals europeus, que aquest dijous s'han de pronunciar sobre si tira endavant o no la sanció contra Espanya per haver incomplert durant anys els límits de contaminació, concretament a la capital catalana i als Vallesos, i també a la ciutat de Madrid. Sense aventurar quina serà la sentència del TJUE, però preveient que no seran bones notícies, l'Ajuntament de Barcelona ha aportat dades sobre la reducció d'emissions de diòxid de nitrogen (NO2), un contaminant lligat al trànsit que ha baixat un 31% a la ciutat aquest any i que, a falta de tancar les dades del desembre, frega el límit màxim permès per la UE. En concret, fins al novembre s'ha situat en 38 µg/m³ quan el límit són 40 µg/m³.

L'Ajuntament, però, s'aferra a la "tendència de millora" que es veu en la corba dels últims anys en aquest contaminant –fins i tot sense tenir en compte els dos anys de pandèmia, en què la caiguda de la mobilitat va ajudar a complir amb les directives europees– i confia que el tribunal europeu ho tingui en compte en la seva resolució, que pot deixar Espanya a tocar d'una sanció important. "Ens preparem per a males notícies perquè es jutgen uns incompliments que van existir, però també s'analitzarà si s'han implementat prou mesures", ha resumit el regidor de Transició Ecològica, Eloi Badia.

Entre els motius de la millora en els nivells de NO2, ha situat sobretot l'efecte de la Zona de Baixes Emissions –"el 50% de la reducció és per això"–, mentre segons Badia també han afavorit transformacions en marxa com pacificacions (superilles, com la de Sant Antoni), carrils bus i mesures per prioritzar el transport públic i també l'expansió de la xarxa del Bicing o el canvi d'hàbits amb l'ús del patinet, entre d'altres.

La mobilitat, però, ha viscut un abans i un després amb la pandèmia. L'Ajuntament considera que els nivells d'aquest 2022 ja poden considerar-se "estables" i, fins a cert punt, la nova normalitat en alguns indicadors com el teletreball que, de retruc, redueix el nombre de desplaçaments: "Si abans representava el 4%, la taxa és del doble i creiem que es mantindrà així", ha apuntat el regidor. També la mobilitat privada, segons les previsions municipals, hauria de ser molt semblant el 2023 al que s'ha vist ja aquest any: "La xifra no es mourà gaire més". Falta veure si els canvis que s'introduiran a la ZBE al gener per flexibilitzar-la i respondre a algunes deficiències que va recollir la sentència judicial que amenaçava amb tombar la mesura poden acabar tenint efectes negatius en termes d'emissions contaminants.

Un dels senyals de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) de Barcelona.

Badia, però, ha defensat que la renovació del parc de vehicles que ja s'està produint per altres de menys contaminants i també la lenta electrificació del parc de flotes, com la de la neteja municipal, hi poden contribuir en positiu. A banda, admet, hi ha el repte de fer un salt important pel que fa als vehicles de repartiment i mercaderies per reduir les emissions de sectors intensius en l'ús del vehicle com aquest.

La contaminació, a l'últim ple de l'any

Davant d’un previsible nou suspens de Barcelona en nivells de contaminació un cop se sumin les dades de desembre, el grup municipal d’ERC ja ha anunciat que divendres portarà a l’últim ple de l’any una proposició per constatar que les mesures que el govern municipal ha impulsat fins ara "no han sigut ni suficients ni adequades" i que el més probable és que "més aviat que tard" arribi una decisió europea en contra de Barcelona. Els republicans exigiran que es presenti un informe de compliment de mesures compromeses com fer créixer la xarxa d’estacions de qualitat de l’aire o estudiar la viabilitat d’un peatge urbà i demanen un acord per tirar endavant projectes que vagin més enllà dels eixos verds de l’Eixample.

"Volem que s’acordi un compromís marc per impulsar mesures que redueixin la contaminació", ha defensat el portaveu d’ERC, Jordi Coronas. En aquesta línia, el grup també portarà al ple un prec perquè Barcelona s’avanci un any en la prohibició d’estufes de combustió a les terrasses i que la ciutat l’apliqui ja l’1 de gener del 2024 i no el 2025 com havia aprovat. Els republicans fan aquesta proposta després de criticar que s’hagin fet servir estufes en actes organitzats a l’Ajuntament com el còctel posterior a l’entrega de la Medalla d’Or al Mèrit Cultural, ahir, a Jaume Sisa.

ERC no confirmarà fins dijous l’acord de pressupostos

Tot i que l’Ajuntament ja ha convocat per demà la comissió extraordinària d’Economia que ha de donar tràmit als pressupostos del 2023 per aprovar-los en el ple de divendres, ERC, que és qui hauria de donar suport al govern, avança que no confirmarà el seu vot fins dijous. El portaveu dels republicans, Jordi Coronas, ha assegurat que les negociacions, que el govern ja va donar divendres per encarrilades, avancen en un "clima bo", però que han d’acabar de detallar les mesures incloses en el pla de xoc social. I que, després, passaran la proposta a l’executiva del partit de demà abans de pronunciar-se públicament dijous. Qui ja s’ha descartat de l’entesa és Junts, que ahir va confirmar que votaria en contra dels pressupostos i les ordenances fiscals perquè responen a un model de ciutat que no és el seu. De moment, ERC garantirà amb una reserva de vot que els pressupostos superen el tràmit de la comissió i en tindria prou amb una abstenció per permetre l’aprovació final divendres. L’anunci, però, es farà dijous.

stats