Mobilitat

Cadena de recursos contra la decisió d’anul·lar la zona de baixes emissions

Les administracions afectades consensuen una resposta unitària per “defensar la salut”

3 min
Un cartell de la Zona de Baixes Emissions a Barcelona

BarcelonaResposta unitària i contundent contra la sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC), que dilluns va decidir anul·lar la zona de baixes emissions de Barcelona. De moment, tant l’equip de Colau com la Generalitat han anunciat que presentaran un recurs de cassació al Tribunal Suprem i l’objectiu final és que els altres quatre municipis afectats –l’Hospitalet de Llobregat, Cornellà, Esplugues i Sant Adrià del Besòs– també presentin al·legacions a mesura que els arribi la sentència. “Serà una cadena de recursos coordinada de cada administració afectada”, ha explicat la tinent d’alcaldia d’Urbanisme, Janet Sanz, en una compareixença conjunta amb el director general de qualitat ambiental de la Generalitat, Marc Sanglas, i el director de sostenibilitat de l’AMB, Joan Maria Bigas.

Així, amb aquests primers dos recursos –que es poden presentar en un termini de 30 dies– l’equip de Colau i la Generalitat volen aturar l’aplicació immediata de la sentència i evitar que es transformi en una decisió ferma. “La ZBE continua vigent”, ha insistit Sanz, que ha explicat ja estan en “converses” amb el govern espanyol per tal de “reforçar la resposta conjuntament”. “La zona de baixes emissions és una mesura indispensable i obligatòria perquè està fixada per llei”, ha recordat Sanz, que ha justificat que, a banda de l’imperatiu legal, el projecte s’aplica “per garantir un dret irrenunciable, com és el dret a la salut dels veïns”. Totes les administracions afectades per la decisió judicial han admès “la sorpresa i la perplexitat” que els va provocar la sentència de dilluns, que, segons diuen, obvia el fet que la zona de baixes emissions és un requeriment legal que ve tant de la legislació espanyola com de la normativa europea.

Una sentència "política"

Sanz ha anat encara més enllà i ha assenyalat les “incongruències” de la decisió judicial, a la qual ha titllat de “traveta”. “Sembla que incorpori més elements polítics i ideològics que no pas jurídics”, ha etzibat la tinent d’alcaldia, que ha afegit que es tracta d’una resolució que va "contra els temps, contra el sentit comú i contra el que demanen la resta de legislacions”.

Per la seva banda, la Generalitat ha insistit que “el dret a la salut és irrenunciable” i que les zones de baixes emissions són una mesura del tot necessària per aconseguir millorar la qualitat de l’aire. “No hi haurà cap sentència que ens aturi”, ha expressat Sanglas en relació al veto als cotxes contaminants, i ha afegit que l’objectiu del Govern és impulsar aquesta mateixa mesura a tots els ajuntaments de més de 20.000 habitants, tot i que no hi ha obligació legal fins al 2025, d’aquí tres anys. “Ens preocupa que en alguns paràgrafs la sentència vagi en contra del que ens marquen els models europeus d’èxit i la normativa europea –ha argumentat Sanglas–. Ens preocupa que algú vulgui limitar la capacitat que tenen els ajuntaments de legislar sobre aquestes qüestions”, ha afegit.

Al seu torn, la regidora de Mobilitat, Laia Bonet, ha matisat que el grup socialista sí que està d’acord que cal “compassar” alguns ritmes. “Recorrerem la decisió, però compartim la reflexió que la transició ecològica ha de ser justa, i ens preocupa a qui afecten les mesures”, ha dit Bonet, que ha defensat que “ara no és el moment de seguir incorporant més vehicles a les restriccions”. “El que toca és ajudar a renovar les flotes”, ha matisat.

En aquest sentit, la tinent d’alcaldia Janet Sanz ha expressat que les restriccions als cotxes més contaminants són una mesura “avalada per tothom” i que qualsevol autocrítica servirà per reforçar el projecte. “Fer ZBE no és una qüestió de voluntat política, sinó un imperatiu legal”, ha insistit.

stats