Mobilitat

El Govern engega els tràmits per fer un nou baixador de FGC a Martorell

Ha de donar servei al polígon de la Seat, al Campus d'FP de la UPC de la Mobilitat Sostenible i a l’Hospital Sagrat Cor

3 min
El CFPA de Martorell, al 8% de la seva capacitat abans de la UPC

BarcelonaEl març d'enguany, la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) va proposar a la Generalitat construir una nova parada de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) entre Martorell i Abrera per impulsar el macrocentre d'FP de Martorell, del qual obtenia la gestió després de passar anys infrautilitzat. Situat al polígon industrial de la Seat, la gran preocupació de la UPC era com fer-hi arribar els alumnes. El Govern va rebre amb bons ulls la proposta de construir un baixador prop del centre, que també connectaria els treballadors del polígon de Can Amat, conegut per allotjar l'empresa Seat, i els usuaris de l'Hospital Sagrat Cor. Ara, segons ha pogut saber aquest diari, FGC licitarà la redacció de l'anàlisi de viabilitat d'aquesta nova estació, posant en marxa el procés que hauria de concloure amb la construcció i inauguració del nou baixador.

La nova infraestructura que estudiarà FGC vol oferir una nova connexió per arribar al polígon i ajudar a "dinamitzar tota l’activitat social i econòmica de la zona", explicaven fonts de Territori a aquest diari en el moment que van rebre la proposta. Les alternatives de transport fins allà són, per ara, limitades i el transport privat és en molts casos una solució fora de la capacitat dels estudiants. Per aquest motiu, des de la UPC també aposten pel projecte.

La nova parada s’instal·laria dins del recorregut de les vies per on passen les línies S4 (cap a Olesa de Montserrat), R5 i R50 (cap a Manresa). Concretament, la proposta de la UPC situava el baixador entre les estacions de Martorell Enllaç i Abrera, molt a prop del centre educatiu i enmig d’un entramat complex, per on també passen les autopistes A-2 i AP-7. Per aquest motiu, a més del baixador, el projecte també proposava l'estudi d'una passarel·la o bé un pas soterrat per salvar la distància entre les vies del tren i el centre docent i superar els obstacles propis de la xarxa viària d’una manera segura.

Possible ubicació de la nova parada de ferrocarrils

Vies de tren

Carreteres principals

Centre de Formació Professional d’Automoció

santa maria

can vilalba

Abrera

ABRERA

S4

A-2

R5

R50

les carpes

Macrocentre

de FP

Seat

Hospital Sagrat Cor

A-2

polígon de

martorell

Martorell

Enllaç

AP-7

MARTORELL

Martorell

Central

Vies de tren

Carreteres principals

Centre de Formació Professional d’Automoció

santa maria

can vilalba

Abrera

ABRERA

S4

R5

R50

A-2

Macrocentre

de FP

Seat

A-2

Hospital Sagrat Cor

polígon de

martorell

Martorell

Enllaç

AP-7

MARTORELL

Martorell

Central

Vies de tren

Carreteres principals

Centre de Formació Professional d’Automoció

santa maria

can vilalba

Abrera

ABRERA

S4

R5

R50

A-2

Macrocentre

de FP

A-2

Seat

Hospital Sagrat Cor

polígon de

martorell

Martorell

Enllaç

AP-7

MARTORELL

Martorell

Central

Ara l'estudi licitat per FGC haurà de valorar diferents alternatives d'emplaçament del baixador, així com la seva connexió a peu o en bicicleta fins al centre docent, una de les peticions dels experts de la universitat. Així, per a cada alternativa se'n determinarà el cost, la rendibilitat socioeconòmica i la demanda. L’anàlisi, un cop adjudicada, tindrà un termini de redacció de 10 mesos i ha sortit a licitació per un import de 45.000 euros.

"Un projecte il·lusionant"

Des de la UPC subratllen que es tracta d'"un projecte il·lusionant" i que resol una qüestió que els "preocupa perquè el campus està mal connectat". Ho explica el vicerector d'Arquitectura, Infraestructures i Territori de la UPC, Jordi Ros, responsable de la inserció dels campus en l’entorn urbà i social. "Ens agradaria que la parada fos tan a prop de la comunitat estudiantil com sigui possible i que sigui sostenible: ens sembla que un baixador és una solució que afavoreix la bona mobilitat, i ho fa per un cost baix", subratlla.

Ros també explica que la UPC es va comprometre a fer un estudi acadèmic de la connexió entre la nova parada, el campus i el polígon: "El màster de paisatge es va oferir a estudiar aquest recorregut per fer-lo accessible, visualment atractiu, verd i ben comunicat", assegura. Si bé aquest treball encara no s'ha començat a desenvolupar, la UPC considera que és un bon exemple d'una feina interdisciplinària en què "els alumnes senten que són d'utilitat, i les administracions poden informar-se o orientar-se sobre el que haurien de fer o no", diu Ros.

stats