Mobilitat

El metro de Barcelona es reforçarà amb nous trens el 2029

Illa i Collboni anuncien que 22 d'aquests combois aniran al futur tram central de la L9

Un vagó de metro ple en la dotzena jornada de vaga del metro de Barcelona

BarcelonaMés freqüències de pas, combois més nous i un nou tram en marxa de la L9. El metro de Barcelona comptarà amb 39 trens més a partir del 2029 que reconfiguraran l'oferta actual. Així ho han anunciat el president de la Generalitat, Salvador Illa, i l'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, durant l'acte institucional del centenari del metro que s'ha celebrat aquest dilluns al vespre al paranimf de l'Escola Industrial de Barcelona. Per al president, aquesta mesura suposarà un "pas de gegant" per millorar el metro de Barcelona, que ha descrit com un element vertebrador de la capital i les ciutats de l'àrea metropolitana. "Invertir en transport públic és una de les millors maneres de construir país", ha defensat Illa.

D'altra banda, Collboni ha reivindicat les lluites veïnals que hi ha hagut a la ciutat en l'últim segle per aconseguir que el metro arribés al seu barri i ha assegurat que "el metro és la clau de volta de la cohesió social". L'alcalde ha argumentat que una bona mobilitat garanteix el dret de la ciutadania a quedar-se a viure a la ciutat i no haver de marxar. En aquest sentit, la presidenta de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Laia Bonet, ha explicat que treballen amb la voluntat de poder anunciar nous trams de metro en els pròxims anys que connectin més barris i més ciutats de l'àrea metropolitana.

De moment, TMB licitarà i comprarà, entre aquest any i el que ve, 39 trens per valor de 331 milions d'euros, uns diners que assumiran les administracions consorciades a través de l'Autoritat del Transport Metropolità (Generalitat amb un 51%, l'Ajuntament amb un 25% i l'Àrea Metropolitana de Barcelona amb un 24%).

D'aquests 39 trens nous, 22 aniran destinats a donar servei al futur tram central de la L9 —que encara s'està perforant i construint— i els altres 17 reforçaran les línies convencionals, especialment la L5 i la L1, les dues amb més demanda (la blava i la vermella), que juntes acumulen el 50% dels viatges i la majoria dels passatgers. La L2 també sumarà tres trens i se n'hi afegiran quatre més, tant a la L3 com a la L4.

El fet és que la demanda del metro de Barcelona no ha parat de créixer des que es va superar el sotrac de la crisi sanitària desencadenada pel covid-19. L'any passat ja es va registrar un increment de validacions del 6,5% respecte al 2023 i de prop del 14% respecte al 2019. I aquest any 2025 ja s'està registrant un creixement del 2% respecte a l'anterior, i s'arriba pràcticament cada dia laborable als 1,6 milions de validacions. Malgrat aquestes dades, durant aquests anys només s'han incorporat una desena de trens a les línies convencionals per ampliar la flota. La resta s'han destinat a substituir altres unitats.

Quan arribin els trens nous —d'aquí a quatre anys si no hi ha cap entrebanc— la L1 tindrà un tren cada 2 minuts i mig (ara n'arriben cada 3 minuts) i la L5 reduirà els temps dels 2 minuts i mig actuals als 2 minuts i 15 segons. Totes les línies que incorporaran nous trens tindran, a més, una millor absorció del passatge i guanyaran, segons TMB, en confort, ja que els combois nous milloren aspectes com ara la informació o l'accessibilitat. Així, el 2029, la L5 passarà a ser la línia amb més trens, amb 45; després hi haurà la L1, que en tindrà 44, mentre que la L3 comptarà amb 30 combois, la L4 amb 27 i la L2 amb 25.

Intercanvi de màquines

Els 22 trens nous que es destinaran al tram central de la L9 sortiran, en realitat, dels que ja estan en circulació a la L2. Això és així perquè els combois en marxa per la línia lila són de la mateixa sèrie que els que estan corrent ara per les línies automàtiques.

Així doncs, TMB farà un intercanvi: els trens de nova adquisició aniran a parar a la L2 i els d'aquesta línia es mouran fins a la nova L9.

stats