Fiscalització

La Sindicatura de Comptes detecta un sobrecost de 180 milions a les obres del Trambaix i el Trambesòs

L'organisme troba a faltar "més rigor" i "més previsió" en les fases de planificació dels projectes

ARA
2 min
Imatge del TramBaix, que connecta Barcelona amb el Baix Llobregat.

Barcelona180 milions d'euros de sobrecost entre les obres del Trambaix i del Trambesòs. Aquesta és la radiografia que la Sindicatura de Comptes ha fet dels treballs en el tramvia fets fins al 2021 i que ha recollit en un informe sobre el sistema tramviari de l'ATM difós aquest dimecres. En concret, tal com explica l'ACN, l'ens fiscalitzador apunta que el sobrecost final de les obres del Trambaix va ser del 49,79% –van costar 325,5 milions d'euros davant dels 217,3 milions pressupostats–, mentre que en el cas del Trambesòs el cost va arribar als 276,8 milions enfront dels 205 milions previstos (un 35% més).

L'informe indica que l'increment del preu de les obres es deu a una modificació de les condicions essencials respecte als contractes inicials, fruit de diversos canvis i accions complementàries al llarg dels treballs, com per exemple canvis significatius del traçat previst, incorporació d'obres no previstes, prolongació de parades o canvis de senyalització, entre d'altres. Amb relació a aquests canvis, l'organisme comenta que troba a faltar "més rigor" i "més previsió" en les fases de planificació dels projectes.

Per exemple, en el cas del Trambaix explica que en el contracte refós del 2009 es van preveure noves inversions que representaven el 7,04% del contracte inicial i que es van adjudicar de forma directa a l'adjudicatari del contracte inicial. La Sindicatura opina que les noves inversions s'haurien d'haver licitat tenint en compte que l'obra principal ja estava finalitzada i que el cost de les noves inversions, juntament amb les modificacions i els treballs complementaris al llarg de l'obra, representava un 41,94% més del cost inicial del contracte.

Un altre dels aspectes que observa la Sindicatura és que el conveni establia que el cost del sistema d'alimentació contínua terrestre que evitava la construcció d'una catenària en la unió del tramvia havia de ser assumit per l'Ajuntament de Barcelona. Primer, es va quantificar en 7,95 milions d'euros, però l'alta inflació i la crisi de subministraments de matèries primeres va incrementar el cost en 4,24 milions d'euros, que va ser assumit en un 78% pel govern de la ciutat i un 22% per l'ATM, en contra del que es va acordar en el conveni.

Sistema "massa garantista" per a l'empresa adjudicatària

L'informe també constata un sistema "massa garantista" per a l'empresa adjudicatària. Segons assenyala, el sistema de contraprestació del servei depèn del nombre de validacions i es cobreixen "amb escreix" les despeses, els marges, la totalitat del cànon del sistema i uns beneficis del 26,36% en el cas del Trambaix i un 28,65% en el del Trambesòs sobre el cànon total previst.

Per això, recomana plantejar-se si el sistema de contraprestació del servei per a aquest tipus d'obres i serveis és el "model adequat" perquè a la pràctica, afirma, "disminueix i gairebé anul·la qualsevol risc" que l'empresa pugui assumir. En aquest sentit, apunta que "és molt beneficiós per a l'empresa adjudicatària, però amb un cost que sembla molt elevat per al sector públic".

D'acord amb la Sindicatura, en la majoria d'exercicis les validacions reals superen el 100% de les previsions, o hi queden a prop, i això ha fet que les empreses hagin pogut cobrir les despeses i els marges i beneficis i la pràctica totalitat del cànon, inclús en períodes de crisis com els registrats entre el 2008 i el 2014.

stats