Economia 28/11/2021

El Tram obté els millors resultats del transport públic barceloní durant l’any del covid

Tot i tenir un 45% menys d’usuaris, la seva facturació només va caure un 15%

3 min
Imatge del TramBaix, que connecta Barcelona amb el Baix Llobregat.

BarcelonaEl grup Tram, que gestiona les dues concessions de tramvia de Barcelona, va esquivar el covid amb uns resultats que les altres grans operadores de transport públic només poden envejar. En concret, tant el Trambaix com el Trambesòs (com se’ls coneix popularment) van facturar poc més de 61 milions d’euros, una davallada de tan sols el 15% malgrat que el nombre de validacions –és a dir, el nombre d’usuaris que van marcar el bitllet a l'entrar al tramvia– va caure a gairebé la meitat.

Tot plegat va permetre al grup obtenir un benefici conjunt de 14 milions d’euros. Malgrat que això suposa un 25% menys, el negoci continua mostrant una molt bona salut. Els dos principals operadors de transport públic, TMB i Ferrocarrils de la Generalitat, van patir molt més: la primera tan sols va guanyar 1,3 milions (tot i que en factura gairebé 900) i la segona va perdre 28 milions (i en va ingressar 51). El grup Tram, en canvi, va aconseguir convertir en benefici un 23% del que va facturar tot i trobar-se amb el pitjor any de la pandèmia.

En vista d’aquesta bona salut, els accionistes del grup van optar per repartir-se com a dividends tots els beneficis generats durant el 2020. Es recuperava així el costum de Tram d’entregar gairebé tot el que guanya als seus accionistes. L’any passat va ser una excepció: en ple esclat del covid, els accionistes van optar per no repartir dividend. Des que existeix, el Trambaix ha donat als seus accionistes el 88% del que ha guanyat, i el Trambesòs el 102% (o sigui, que ha repartit més beneficis dels que ha generat ).

El motiu que la caiguda dels ingressos de Tram sigui molt inferior a la de les validacions no queda clar a la memòria econòmica de les operadores del tramvia. TMB, per exemple, sí que detalla als seus resultats que va rebre una subvenció especial per fer front als efectes del covid. En concret, 245 milions d’euros de subvenció, més d’una quarta part del que la gran operadora de transport públic va ingressar durant el 2020.

En el cas de Tram, però, la companyia no detalla a la memòria quina subvenció ha rebut. Consultada per aquest diari, l’empresa no vol fer declaracions. L’Autoritat del Transport Metropolità, que és qui supervisa i coordina les operadores de transport públic, tampoc vol donar aquesta informació.

Pendents de la connexió

El següent gran pas del tramvia barceloní serà la unió del Trambaix i el Trambesòs pel tram central de la Diagonal, una obra que l’Ajuntament de Barcelona ha plantejat en diverses ocasions (la primera, amb el referèndum fallit organitzat per l’aleshores alcalde Jordi Hereu). En aquesta ocasió, finalment, els grups que integren el govern municipal (comuns i Partit Socialista) van arribar a un acord amb Esquerra Republicana per fer la connexió.

L’acord entre els partits inclou que la gestió d’aquest nou tramvia ampliat també la tingui el grup Tram. Dit d’una altra manera: no es convocarà un concurs nou per buscar algú que gestioni el nou traçat. Ara bé, les negociacions entre l’Ajuntament i el grup Tram encara no s’han acabat i es desconeix com canviaran les condicions que té la concessionària. Els actuals contractes de concessió s’acaben el 2032 i, segons les fonts consultades, la idea és que aquest termini no s’ampliï. Els principals accionistes de Tram són el fons Globalvia (amb un 43% del capital), Marfina (20%) i Alstom (19%).

WEB-Tramvia-Unio-Diagonal-DES2020

Les primeres obres en aquesta part de la Diagonal ja han començat, però de moment no són les obres del tramvia. S’ha aixecat el terra per ampliar el col·lector d’aigües que hi ha al subsol per evitar inundacions. Posteriorment, començaran les obres d’urbanització per poder-hi posar el tramvia.

stats