Mobilitat

Tornem-hi: l'enèsim intent de soterrar les vies a Montcada, cada vegada més car

Les obres costaran 540 milions d'euros, un 16% més del que es va dir fa un any i mig

3 min
Un tren travessant un dels passos a nivell de Montcada i Reixac, imatge d'arxiu.

BarcelonaÉs el soterrament que mai arriba i que cada any va sumant més obstacles que el fan més car. L'últim, aquest mateix dimarts. El ministeri de Transports ha anunciat, finalment, l'adjudicació de les obres que han de complir amb la històrica reivindicació d'amagar les vies del tren –és a dir, soterrar-les–- al seu pas per Montcada i Reixac. Quatre consorcis, formats per 15 empreses diferents, es van presentar al febrer com a candidats per tirar endavant les obres, que fa més de tres dècades que es van anunciar. Fins ara, però, encara no s'hi ha mogut ni una pedra.

El govern espanyol, però, va avançar ahir al vespre que Adif ja ha adjudicat les obres a una Unió Temporal d'Empreses (UTE) formada per la catalana Comsa, FCC i Ferrovial per un valor de 540 milions d'euros. És un 16% més del que s'havia pressupostat fa només un any i mig (465 milions). I el següent pas, ara sí, hauria de ser l'inici dels treballs.

L'hemeroteca, però, no acompanya aquest objectiu: la cronologia d'aquestes obres ha acumulat un retard rere un altre durant els últims 30 anys, fins que l'abril de l'any passat la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, va tornar a anunciar a bombo i platerets que les licitacions (la paperassa per desencallar l'obra) s'havien reprès i que els treballs s'iniciarien a principis del 2023. "És un dia històric", va qualificar aleshores Sánchez. L'aleshores alcaldessa del municipi, Laura Campos, també va deixar enrere la incredulitat dels últims anys i va assegurar que el pla per al soterrament ja havia arribat al seu punt més llunyà i que ja no hi havia marxa enrere. Però tampoc va poder ser.

Lluny de complir-se el calendari, l'ARA va avançar al setembre de l'any passat que el projecte es tornava a aturar. El motiu? La Confederació Nacional de la Construcció havia presentat un recurs contra la primera licitació (la del març) argumentant que els preus de les matèries primeres s'havien disparat a conseqüència de la guerra d'Ucraïna. El Tribunal de Recursos els va donar la raó en part i, davant la possibilitat que les licitacions quedessin desertes o s'aturessin per problemes econòmics un cop començades, Adif va optar per tirar-les enrere i "refer-les" per oferir uns "preus més reals" al context.

Així, el govern espanyol va prometre que les obres s'adjudicarien al juny, però finalment el tràmit no s'ha tancat fins ara, a finals de setembre.

Indignació i escepticisme

Amb aquest escenari, no és estrany que els veïns de Montcada continuïn incrèduls. Aquest matí de dimecres molts encara asseguraven que fins que no vegin "les màquines sobre el terreny" i el "moviment de terres" a les vies no s'acabaran de creure que el soterrament és real i que encara la recta final.

L'horitzó tampoc s'entreveu proper. Es calcula que les obres duraran com a mínim set anys i que provocaran un daltabaix en la mobilitat de la ciutat. L'objectiu és recosir les dues parts del municipi, tallades per les vies, i això –segons admet el mateix consistori– suposarà greus molèsties als veïns, sobretot als que viuen més a prop del tren.

Un veí travessant un dels dos passos a nivell que divideixen Montcada i Reixac.

Què s'hi farà?

La integració del ferrocarril suposarà una transformació urbanística sense precedents. El traçat del tram soterrat començarà al barri de Can Sant Joan i s'allargarà durant 4 quilòmetres, per on passarà la R2. A més, s'hi afegirà una tercera via per donar més capacitat al sistema.

De retruc, la nova infraestructura donarà més seguretat als veïns, perquè eliminarà els passos a nivell que encara hi ha a la ciutat: un punt negre del municipi on ja han mort 179 persones atropellades quan intentaven travessar les vies.

L'adjudicació de les obres també preveu una nova estació soterrada al centre de la ciutat, més sostenible i accessible, i la remodelació (per un valor de 30 milions d'euros més) de l'estació de Montcada Bifurcació, uns treballs que aniran a càrrec d'una altra UTE diferent, formada per Dragados i Tecsa Empresa Constructora.

Nou matí de retards a Rodalies per una incidència a Montcada Bifurcació

Més enllà de l'impuls de les obres, l'estació de Montcada Bifurcació ha tornat a ser notícia aquest matí de dimecres per una avaria que ha provocat retards de 20 minuts de mitjana en tots els trens de Rodalies de les línies R3, R4 i R7 en sentit Barcelona.

Segons Adif, l'avaria afecta els sistemes de gestió del trànsit i la senyalització.

La gestora de les infraestructures ha indicat a primera hora del matí que ja hi ha operaris treballant sobre el terreny per resoldre la situació al més aviat possible i poder recuperar la normalitat en els horaris.

stats