Societat Successos 01/03/2023

El complicat inici de curs de l'Iván: tres setmanes al despatx d'un professor

Els protocols del departament d'Educació recomanen aïllar l'agressor, però no la víctima

3 min
Flors i espelmes en record de l'Iván a Sallent.

BarcelonaMolts estudiants que han passat per l'Institut Llobregat de Sallent saben què és la nevera. Fins i tot els professors s'hi refereixen així. És una sala que queda a prop del pati i on acostuma a fer més fred. Entre altres coses, és l'aula on s'aïlla a estones els alumnes amb un mal comportament. Una de les crítiques de l'entorn familiar de l'Iván, el nen que va perdre la vida ara fa una setmana després de saltar del balcó de casa seva, és que, tot i que ell era víctima de les burles, el van enviar a aquesta sala alguna vegada. Creuen que la solució no era aïllar-lo.

El seu suïcidi, com la majoria, s'investiga com un cas multifactorial en què un dels components podria ser el bullying escolar. Tal com va explicar l'ARA, l'equip directiu de l'institut admet que l'Iván era diana de burles i que van actuar més d'una vegada castigant els autors dels comentaris i fins i tot expulsant-los. El centre, tot i que afirma que desconeixia si hi havia assetjament constant, reconeix que "el sistema ha fallat" i que cal revisar els protocols. També ho ha fet el Govern, que ha demanat disculpes.

Una d'aquestes mesures que s'hauria aplicat a l'Iván en alguna ocasió i que quedaria fora dels protocols és la d'apartar-lo de la resta de la classe quan l'insultaven. Segons fonts consultades per aquest diari, l'institut reconeix que durant tres setmanes a l'inici de curs va anar al despatx d'uns professors –on seguia les classes acompanyat per aquests docents– en lloc d'estar-se sempre a l'aula amb la resta de companys. "Potser l'alumnat ho sentia com un càstig, però el portàvem en un despatx perquè es relaxés", comenten des de l'equip directiu.

Aquestes estades de l'Iván als despatxos de professors eren després que es posés molt nerviós davant de comentaris vexatius que li feien, sobretot, a l'hora del pati. El centre diu que aquest aïllament era més aviat un acompanyament. "Se sentien sols", comenten professors en reunions internes referint-se a l'Iván i a la seva germana Leila, que també va saltar del balcó i s'està recuperant a l'hospital. Els professors afegeixen que era ell qui després de relaxar-se no volia tornar a l'aula i preferia quedar-se al despatx. L'equip directiu insisteix que feien costat als germans i fins i tot, diuen, moltes vegades eren el seu únic suport. "Hem fet moltes coses per ells. No miràvem cap a un altre costat", reiteren.

Sigui com sigui, des de l'entorn dels germans veuen aquesta dinàmica com un error. Hi coincideix la portaveu de l'associació No a l’Assetjament Escolar (NACE), la professora Carmen Cabestany, que aquests dies està acompanyant la família i també s'ha posat en contacte amb l'institut per oferir una formació per als professors, els alumnes i les famílies (de moment no han rebut resposta). Cabestany apunta que aïllar a la víctima és una "doble victimització".

"Quan faig formacions per a professors sempre els dic que si veuen una explosió de ràbia, aquesta és normalment de la víctima", apunta, i afegeix que aïllar la persona que pateix assetjament és "quedar-se en la superfície de l'iceberg". "El que s'ha de fer és anar fins al fons", afirma en declaracions a l'ARA. De fet, en els protocols del departament d'Educació una de les mesures que es recomanen és canviar, si cal, l'agressor de grup i mirar que no coincideixi amb la víctima, però no proposen aïllar la víctima.

"Se'ns està escapant alguna cosa"

La majoria de problemes, segons explica l'equip directiu, van ser a principi de curs. Va ser llavors també, tal com admet el centre, que a l'Iván el van expulsar de classe i el van enviar a l'aula coneguda com la nevera quan va respondre a les burles de manera violenta. L'institut nega que aquesta situació durés un mes, tal com apunta l'entorn del noi. Fonts del centre educatiu asseguren que amb el temps la situació havia millorat i que darrerament als germans se'ls veia més bé.

També, apunten, s'havia solucionat un problema d'absentisme escolar. Això porta l'equip directiu a pensar que no tot comença i acaba a l'institut: "Se'ns està escapant alguna cosa de fora", conclouen. De fet, la investigació dels Mossos d'Esquadra no només se centra a intentar aclarir quina era la situació dels germans a dins del centre educatiu, sinó també a estudiar quins altres factors desestabilitzadors haurien conduït a la tràgica decisió.

stats