Publicitat
Publicitat

GRUPS MEDIÀTICS

Mediaset inicia la retirada de 8TV

La cadena rebaixa la seva participació a un 30% i es va plantejar abandonar del tot el canal català

L’aventura de Mediaset a Catalunya comença a esllanguir-se. El grup propietari de Telecinco i Cuatro va comprar al Grupo Godó el 40% de 8TV. Però un any i mig més tard l’entesa no ha donat els fruits que s’esperaven i la companyia que comanda Paolo Vasile ha estat considerant aquestes setmanes abandonar el projecte. Finalment, Mediaset continua, però ho fa sense acudir a l’última ampliació de capital -instada per unes pèrdues de 6,5 milions d’euros-, de manera que la seva participació es dilueix i ara ja suposa només un 30% del capital.

Quan es va plantejar l’associació, la intenció de Mediaset no era aportar-hi capital sinó aportar-hi la seva capacitat d’explotar la publicitat, ja que el grup controla més d’un 45% del pastís publicitari de la televisió espanyola. A més, també podia oferir continguts a preu gairebé zero aprofitant les compres en bloc que fa per als seus canals. Però les noves dinàmiques aplicades -tot i comportar una tímida millora publicitària- no han aconseguit reduir prou les pèrdues que llasten la privada catalana des de la seva fundació, ara fa quinze anys. El 2014 8TV va tancar amb 4,6 milions de pèrdues, mentre que l’any següent, el de l’entrada de Mediaset, els números vermells es van disparar fins als 6,5 milions. En total, 22 milions en negatiu des del 2008.

L’entrada de Mediaset al capital és l’últim intent de Godó per aturar la sagnia que suposa 8TV per a les finances del grup. Fa dos anys la cadena  va optar a un concurs convocat per TV3 en què es buscava un proveïdor que li gestionés la publicitat. L’operació es va trobar amb la forta oposició dels treballadors i de diversos partits polítics -ERC i ICV van denunciar que el concurs semblava fet a mida per al Grupo Godó- i finalment va ser desactivada.

En aquest sentit, la benzina per al primer any de funcionament de la nova fórmula amb Mediaset va arribar en forma d’un crèdit sindicat amb el qual s’havien de cobrir les pèrdues previstes per a aquell exercici. Segons una font coneixedora de l’acord, Mediaset es reservava el dret a dissoldre l’aliança si calia fer front a noves aportacions de capital.

Una graella amb sobresalts

La incidència de Mediaset en la graella de 8TV no ha comportat l’enlairament de les audiències i la cadena encara és el fanalet vermell de les generalistes a Catalunya. El seu 3,5% de quota -des de principi del 2016- és poc més de la meitat del que fa la seva immediata competidora, La Sexta, que obté un 6,5%. L’any passat el va tancar amb un 3,3%, la qual cosa comportava perdre dues dècimes respecte al 3,5% que també havia obtingut el 2014. De moment, el seu màxim històric ha sigut el 3,6% obtingut el 2009.

L’aposta més clara de Vasile per a 8TV va ser el programa Trencadís, creat per la seva productora de confiança, La Fábrica de la Tele. El magazín va estancar-se a l’entorn del 3% de share i no va acabar la temporada: Sandra Barneda el va acomiadar al març. Aleshores es va anunciar que s’estava treballant en el relleu, però, sis mesos més tard, va començar la nova temporada sense cap programa equivalent. Aquell mes també es va liquidar l’esportiu El trident, d’ Alfons Arús, després de només tres emissions.  El hàmster va acabar, així mateix, abruptament.

I, també al març, va dimitir el director del canal, Òscar Nogueira. Les ingerències dels homes de negre de Mediaset -o homes de cian, pel color corporatiu de Telecinco- van acabar precipitant la sortida d’aquest directiu. De fet, Vasile hi va fer desembarcar durant dos mesos quatre professionals que es van instal·lar a la seu de 8TV amb la promesa d’endreçar la televisió. Passades aquelles setmanes, van marxar sense que s’introduís cap novetat a la graella.

Un dels malestars entre els dos socis és la promesa de Telecinco d’enviar continguts gratuïts al canal català. I així va ser que van arribar sèries com Los pilares de la tierra, CSI o Castle. Però quan va ser el moment de fer noves aportacions de capital, aquest maig, Vasile va exigir que es computés retroactivament el valor d’aquests programes com a aportació de Mediaset.

Els imprescindibles Arús i Cuní

Un dels problemes endèmics de l’última etapa de 8TV és l’excessiva dependència de només dos programes Arucitys i 8 al dia. Així, el programa d’Arús aporta entre un 30% i un 35% del share diari de la cadena, mentre que l’informatiu de Cuní suposa entre un 40% i un 45%. La facturació depèn també extremadament d’aquests dos espais. Un 62% de la publicitat la capta 8 al dia, mentre que Arucitys es queda amb un 25%. En total, gairebé nou de cada deu euros de facturació de la cadena vénen d’aquests programes.

La fragilitat d’aquest esquema es va evidenciar l’estiu passat, quan Cuní va resoldre el seu contracte, per negociar-lo de nou però des d’una posició reforçada. La relació del periodista amb Carlos Godó -que és qui s’encarrega de la divisió audiovisual del grup- no ha sigut fluïda i ha requerit en més d’una ocasió la mediació de Javier Godó, pare de Carlos i editor de La Vanguardia. Des de la cadena, de fet, es va sondejar la disponibilitat d’algun professional que assumís la franja vespertina que actualment ocupa Cuní.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT