INFRAESTRUCTURES
Societat 10/10/2012

El corredor mediterrani contraataca al cor de la 'troica'

Ignasi Pujol
2 min
El corredor mediterrani contraataca al cor de la 'troica'

BRUSSEL·LESQue la batalla pel corredor mediterrani -l'eix ferroviari per a mercaderies que ha d'unir en ample de via internacional Algesires i la Jonquera- és una cursa de fons ho saben bé els seus promotors, principalment empreses privades agrupades al lobi Ferrmed, que han hagut de protagonitzar una cursa incansable per les institucions espanyoles i europees durant més d'una dècada.

I, a hores d'ara, quan la Comissió Europea (CE) ha inclòs el corredor dins de la seva xarxa transfronterera prioritària, encara li posen bastons a les rodes. El 2 d'octubre els eurodiputats del PP i del PSOE van presentar esmenes conjuntes al Parlament Europeu per incloure a la xarxa prioritària de la Comissió Europea el corredor central (creuant França pels Pirineus), una opció ja descartada per Brussel·les l'octubre del 2011, quan es van plantejar al mapa els eixos mediterrani i atlàntic (País Basc). Ahir va tenir lloc a Brussel·les una trobada d'eurodiputats de l'Euroregió Pirineus Mediterrània en suport del corredor mediterrani per contrarestar la insistència dels dos grans partits espanyols a incloure l'opció central, l'única que passaria per Madrid. A l'acte van assistir-hi el secretari de Territori i Mobilitat de la Generalitat, Damià Calvet; l'eurodiputat de CiU, Ramon Tremosa; la directora general de Relacions Institucionals i Exteriors de les Illes Balears, Carmen Lliteras, i el vicepresident delegat per a les relacions internacionals del Llenguadoc-Rosselló, Jean-Claude Gayssot.

Els assistents van lliurar als representants de la Comissió Europea una declaració conjunta en suport del corredor. El document reclama a les institucions europees i estatals que elaborin un calendari de treball per a les línies de gran velocitat que uneixen Barcelona, Tolosa i Montpeller, així com per a la connexió del trànsit de mercaderies amb els principals ports de l'Euroregió.

Compliment dels pressupostos

Calvet va remarcar que la Generalitat estarà atenta al grau d'execució dels pressupostos de l'Estat, que per a l'exercici 2013 ja incorporen 1.019 milions d'euros d'inversió en el corredor mediterrani (el 41% dels quals a Catalunya). "Cal recordar que en el 2011 el grau de liquidació d'obres del ministeri de Foment a Catalunya va ser del 35%", va recordar Calvet en la seva compareixença.

Sobre l'afectació d'un possible rescat de l'economia espanyola sobre el corredor mediterrani, el secretari de Mobilitat va assegurar que no treballa amb "cap altra perspectiva" que la que les obres es facin. Tremosa va anar més enllà i va dir que, si es consuma un altre auxili financer a Espanya, "la troica [Comissió Europea, Banc Central Europeu i Fons Monetari Internacional] imposarà racionalitat a la gestió de les infraestructures". "Un rescat obre l'esperança als catalans que es pugui posar en marxa més de pressa el corredor mediterrani", va etzibar l'eurodiputat de CiU. L'opció catalana, que aglutina el 60% del PIB espanyol, se segueix reivindicant com l'opció que té més sentit econòmic. Per cert, Hutchison, el gegant xinès que ha invertit 500 milions en una terminal de contenidors al port de Barcelona, assessora la CE en xarxes de transport.

stats