Publicitat
Publicitat

INFRAESTRUCTURES

La revolta ciutadana a les autopistes registra cues i una allau d'insubmisos

Agitació als peatges per la indignació del #novullpagar

La campanya d'insubmissió als peatges s'estén entre la ciutadania. Milers de conductors van donar ahir suport a la campanya #novullpagar. Abertis va xifrar en un 1,5% els usuaris que van deixar de pagar.

La primera convocatòria unitària de boicot als peatges, convocada per rebutjar el greuge comparatiu que pateix Catalunya amb altres territoris de l'Estat pel que fa a les vies de pagament, va registrar una allau d'insubmisos. L'acció dels ciutadans que van sumar-se al lema #novullpagar va provocar retencions rellevants als punts de control de Vilassar i Martorell, però també a Mollet i Ulldecona. L'acumulació de vehicles va obligar, en alguns peatges -com a Girona sud-, a aixecar les barreres.

La protesta, incentivada per la plataforma cívica Prou Peatges, es tornarà a repetir el diumenge 20 de maig. Mentre els organitzadors de la mobilització van titllar de "massiva" la participació, Abertis va xifrar en 2.500 el nombre de vehicles que no van pagar als peatges de les seves autopistes fins al migdia (un 1,5% de les transaccions fetes). El Servei Català de Trànsit va registrar les retencions més importants al peatge de la C-32 a Vilassar de Dalt, en sentit Barcelona.

Vilassar, exemple paradigmàtic

A Vilassar, més de 400 vehicles van aturar el servei de pagament del peatge i van provocar el col·lapse a tots els accessos per espai d'una hora. L'acció es va iniciar a quarts de dotze del migdia, amb l'arribada d'una desena de vehicles al peatge -en direcció Girona-, una comitiva en la qual hi havia dirigents d'ERC, com la secretària general, Marta Rovira, i altres membres de l'executiva republicana, com Ricard Martínez. Els treballadors del peatge agafaven les dades als insubmisos i posaven el semàfor en verd.

El moment més espectacular va ser al punt de les 12 al mateix peatge, però en direcció Barcelona: els vehicles insubmisos es van anar concentrant fins a aturar el servei de pagament i l'autopista va quedar col·lapsada amb dos quilòmetres de cua. "Estem cansats que es rescatin peatges a Madrid i que aquí només s'ampliïn concessions", deia Adrià Rotger. "Fa anys que aquesta autopista està amortitzada", afegia Àlex Rosa. Dirigents com el coordinador de la plataforma Preservem el Maresme, Antoni Esteban, i el secretari general de Solidaritat Catalana per la Independència, Uriel Bertran, van afegir-se a la protesta. Alguns treballadors s'enfrontaven a crits amb els conductors -"Que em deixis de gravar, sisplau!", cridava un- i d'altres s'implicaven fortament amb les directrius de l'empresa -"Ja pagaran, ja", deia un altre-. A cada cabina, l'empresa advertia amb un cartell que el fet de no pagar implicava una infracció.

Espera de 20 minuts a Martorell

A Martorell, la protesta va ser intensa i cada conductor trigava una mitjana de 20 minuts a superar el peatge en direcció a Barcelona. Els empleats d'Abertis sortien de la cabina, anotaven la matrícula del vehicle i informaven al conductor que podria ser multat. "A ningú li agrada que el multin, però he vingut expressament a la protesta i ja sé a què m'exposo", deia el Xavier. "Ja estem cansats de pagar les autovies de la resta d'Espanya", afegia Jordi Castany. L'amenaça d'una possible multa va fer desistir molts conductors. "Quan no pagui la majoria, tampoc pagaré jo", va entonar un usuari.

Més continguts de