Publicitat
Publicitat

BARCELONA

A partir de l'any que ve només es podrà anar en bicicleta per la calçada i espais especialment senyalitzats

Veto a les bicis a les voreres

L'Ajuntament de Barcelona avança en la línia de prohibir la circulació de bicis per les voreres. A partir de l'any que ve només ho podran fer en una minoria de carrers expressament senyalitzats.

Ho va anunciar quasi per sorpresa l'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, en la seva conferència de balanç de primer any de govern: les bicicletes tenen els dies comptats a les voreres. La prohibició prendrà forma l'any que ve, tal com va explicar ahir el regidor de Mobilitat, Eduard Freixedes, que va remarcar la necessitat de simplificar aquest punt de l'ordenança de circulació. Si fins ara els ciclistes havien de tenir en compte una sèrie de variables, com ara l'amplada de la vorera, abans de decidir si hi podien circular, ara la norma serà més taxativa. La vorera, excepte casos comptats que se senyalitzaran de manera explícita, es reservarà als vianants i es milloraran espais com les zones 30 per a les bicicletes. Això sí, a la calçada. L'Ajuntament invertirà cinc milions d'euros en canvis a la xarxa de carrils bici de la ciutat.

Més accidents
Creixen un 264% en un any els atropellaments sobre la vorera

El regidor de Mobilitat té clar que el creixement de l'ús de la bicicleta a la ciutat "ha tocat sostre" i obliga a "un canvi de model", perquè també han augmentat els conflictes amb els vianants. Ho demostren les xifres d'accidentalitat, que, tot i que són baixes en relació als altres transports, s'han disparat. Des del 2002, 538 persones han estat atropellades per una bicicleta i el nombre d'accidents que tenen lloc sobre la vorera s'ha incrementat un 264% en només un any. Aquestes dades justifiquen, segons Freixedes, la prohibició de circular en bicicleta a les voreres, que s'inclourà a l'ordenança de circulació a la tardor perquè pugui entrar en vigor el 2013. La normativa anirà de bracet d'una sèrie de millores a les zones 30 de la ciutat, que representen 367 quilòmetres i que el regidor considera "zones per a bicis". L'objectiu que es marquen és promocionar aquests espais per als ciclistes i millorar la seva connexió a través d'eixos com la Via Laietana o la ronda del Mig. Les bicis, però, podran continuar circulant per voreres com la de la Gran Via, on ja hi ha el carril pintat.

Millores als carrils bici
L'auditoria localitza 24 punts a millorar i 32 discontinuïtats

El consistori ja té els resultats de l'auditoria dels carrils bici que va posar en marxa a principis d'any. L'estudi ha servit per localitzar 24 trams que necessiten actuacions de millora perquè acumulen problemes i 32 punts on el carril bici mor sense continuïtat. El tram que més accidents acumula és el de l'avinguda del Paral·lel, entre la plaça Espanya i Viladomat, seguit de la Diagonal, entre la plaça Francesc Macià i el passeig de Sant Joan. Aquests dos punts, però, no s'inclouen entre els que s'intervindran en una primera fase sinó que es deixaran per a finals de mandat. El que es començarà a fer ja a finals d'aquest any, en canvi, són intervencions com la millora del carril del carrer Sicília, entre la Gran Via i Provença.

Mesures imminents
S'intervindrà d'urgència a les deu cruïlles amb més accidents

Abans que acabi el primer trimestre de l'any que ve, l'Ajuntament té previst haver posat solució als punts més greus de la xarxa: les cruïlles que acumulen més de tres accidents de bicicleta cada any. Se n'han localitzat una desena, per a les quals es dissenyaran solucions a mida. El punt més crític d'aquesta llista és el xamfrà dels carrers Urgell i Consell de Cent, on l'any passat hi va haver sis accidents amb implicació de bicicletes. També punts com la Gran Via amb Calàbria, el Paral·lel a l'arribada a la plaça Espanya o la plaça Tetuan se situen a les primeres posicions d'aquest rànquing.

Seguretat
Aparcaments i estudi de l'ús del casc i l'assegurança obligatòria

Un altre dels reptes municipals és, segons Freixedes, oferir una "garantia raonable de seguretat", sobretot pel que fa a robatoris. Per això, es preveu habilitar 5.000 places noves d'aparcament, amb especial atenció a les universitats i les estacions de tren. El consistori també té sobre la taula temes com l'obligatorietat de l'ús del casc o que tots els ciclistes tinguin una assegurança a tercers. Dos punts que s'han d'estudiar i que no s'han concretat.

Més continguts de