Publicitat
Publicitat

La companyia finesa ven per primera vegada menys d'un milió d'aparells al dia i té pèrdues

La caiguda de Nokia o com disparar-se un tret al peu en mòbils

Nokia ha estat durant anys un model d'empresa a estudiar per les escoles de negoci. Però els resultats del segon trimestre són negatius i podrien marcar un punt d'inflexió per al referent en smartphones .

L'aigua era encara més freda del que s'esperava Stephen Elop, conseller delegat de Nokia, el febrer passat, quan va comunicar al seu personal la decisió d'abandonar Symbian, el sistema operatiu per a smartphones que havia mantingut l'empresa en la primera posició del mercat durant 10 anys. En un comunicat intern ja mític, Elop deia que Nokia es trobava "en una plataforma petroliera en flames, i havia d'optar per quedar-s'hi i consumir-se, o bé saltar a les aigües glaçades d'un mar molt agitat", el mercat dels telèfons avançats, adoptant com a salvavides el software d'algun dels seus competidors.

Les conseqüències del salt s'han vist aquesta setmana, amb la presentació dels resultats econòmics de Nokia d'entre l'abril i el juny, que registren pèrdues per primer cop des de l'any 2009: 368 milions d'euros. Aquest trimestre també ha estat el primer des de l'any 2006 que l'empresa ha venut menys d'un milió de telèfons al dia, s'ha quedat en 88,5 milions d'unitats, que encara li permeten mantenir la primera posició del mercat total de mòbils que ostenta des del 1998. Però el que ha fet més mal ha estat la pèrdua del lideratge a escala mundial en el segment dels smartphones , que és el que marca la pauta tecnològica, el que més creix (segons IDC, aquest any es superaran els 470 milions d'unitats, un 55% més que al 2010) i el més lucratiu, ja que es tracta de telèfons més cars i que deixen molt més benefici. En el segon trimestre, Nokia només va vendre 16,7 milions de smartphones , un 31% menys que en el trimestre anterior, i la seva quota d'aquest segment, que havia arribat a superar el 40%, s'ha situat al voltant del 15%, quan fa només tres mesos era del 24%.

¿Qui s'ha menjat el formatge de Nokia? Doncs bàsicament Apple, que ha venut 20,3 milions d'iPhones en el mateix període i és ara el principal venedor mundial de smartphones . Els telèfons de l'empresa de Steve Jobs i els basats en el sistema operatiu Android de Google s'emporten darrerament tota l'atenció dels consumidors i de la premsa especialitzada. Malgrat que Nokia segueix traient nous models amb una qualitat de fabricació i unes especificacions insuperables, els consumidors han perdut l'interès per una gamma basada en Symbian, un sistema operatiu que es considera antiquat i no ha aconseguit construir al seu voltant un ecosistema d'aplicacions, serveis i continguts digitals amb tant èxit com el d'iPhone -Android- i, en menor mesura, el de BlackBerry. L'anunci d'Elop sobre l'abandonament de Symbian tampoc no ha ajudat gens a mantenir la confiança dels compradors, sobretot considerant que fins a finals d'any no es podran comprar els primers mòbils Nokia amb el sistema operatiu Windows Phone, el salvavides escollit per Elop en el seu salt al mar.

La tria del sistema de Microsoft per substituir Symbian ha aixecat suspicàcies. No només perquè es dubta que una plataforma que ara només ven 15.000 telèfons al dia pugui aixecar una empresa que en venia un milió, sinó també perquè Elop va arribar a la cúpula de Nokia directament des de Microsoft, i l'acord entre les dues empreses s'ha arribat a interpretar com una opa encoberta de la firma americana sobre l'europea. Tanmateix, en realitat no sembla tan mala idea: Nokia podria haver triat Android, però li hauria costat diferenciar els seus telèfons dels de marques com Samsung, LG, HTC, Sony Ericsson, Motorola, Huawei i ZTE. En canvi, Windows Phone és el primer sistema operatiu de Microsoft veritablement adaptat als mòbils, i un dels dos que competeixen en facilitat d'ús amb el d'Apple sense pretendre imitar-lo tal com fa Android (l'altre és el WebOS de Palm, però HP va ser més àgil que Nokia i se'l va quedar). L'aliança amb Nokia aportarà a Microsoft uns telèfons de primera categoria, una xarxa mundial de distribució i una vinculació amb les operadores mòbils que fins ara no tenia.

Caldrà veure si Nokia supera amb èxit aquesta travessa del desert. L'empresa ha mostrat fins ara certa barroeria: moltes de les característiques més apreciades de l'iPhone ja eren en models anteriors de Nokia, però venien desactivades o era difícil trobar-les. Fa només uns mesos, Nokia ha aconseguit que els tribunals obliguin Apple a pagar-li per l'ús de les seves patents. Tampoc no ha fet valer comercialment el seu domini de tecnologies tan bàsiques com la gestió del consum de bateria. I ha deixat passar la febre de les tablets , un mercat que s'ha triplicat en un any i en el qual l'iPad d'Apple ha passat del 94% al 60% de les vendes, però en favor dels models amb Android. Mentrestant, Nokia deixava plantada Intel en el desenvolupament de MeeGo, un altre sistema operatiu per a tablets , televisors i altres dispositius.

Hi ha qui creu que ho acabarà aconseguint: Stela Bokun, de la consultora Pyramid Research, assegura que Windows Phone emprendrà el vol a partir de l'any que ve, impulsat precisament per l'incorporació de Nokia, i que l'any 2015 ja serà el sistema operatiu més venut del món, en estreta competència amb Android, mentre que els d'iPhone i de BlackBerry es barallaran per les engrunes.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT