Publicitat
Publicitat

Història

Salve Visitator! Ja es pot explorar virtualment Bàrcino

L'Ajuntament mostra al públic totes les troballes dels darrers anys i fa reviure la Barcelona romana en 3D

Sobrevolar la Bàrcino romana i passejar-se pels carrers, entrar a les cases i les termes o descobrir que és 'Aqua et dignitas' -la dignitat romana exigia que arribés aigua de la millor qualitat i gratuïtament a la ciutat– és una de les moltes possibilitats que ofereix Bàrcino 3D, la nova app disponible per a tauletes i, abans de finals d'any també per smartphones i a Google Earth, que acaba de publicar l'Ajuntament de Barcelona.

Aquest any, quan se celebren 2.000 anys de la mort de Cèsar August, l'emperador romà que va fundar la Colonia Iulia Augusta Faventia Paterna Barcino ex novo, el consistori barceloní vol fer visible el que és invisible. Han reproduït com era Bàrcino al segle III. "Hem triat aquest segle perquè és quan es van aixecar les 76 torres i les 4 portes de la muralla", assenyala la responsable del Pla Bàrcino del Servei d’Arqueologia de Barcelona, Carme Miró. "No és només una representació teatralitzada o cinematogràfica de Bàrcino, va molt més enllà", afegeix Marc Hernández, que amb Miró ha fet el projecte de l'aplicació.

Tots els edificis estan georeferenciats: "Totes les imatges estan ancorades amb coordenades reals. Hi ha rigor acadèmic i urbanístic, podem veure com era Bàrcino i la podem superposar a la Barcelona actual i constatar com ha crescut", destaca el director de Patrimoni del consistori, Josep Lluís Alay.

"Podem veure com era el territori, la ciutat i com vivien i treballaven els habitants de Bàrcino. Tot està documentat i està relacionat amb el segle XXI. Podem observar tot el que s'ha guanyat al mar durant tots aquests segles, com les principals vies romanes que es van construir encara s'utilitzen o com ha crescut la ciutat, quan es va fundar només tenia entre 10 i 12 hectàrees", detalla Miró. "El que sabem ho hem dibuixat i el que no ho hem buscat en ciutats semblants com Pompeia o en tractats urbanístics romans", afegeix.

L'aplicació anirà incorporant noves recerques. Precisament aquesta peculiaritat, el fet que afegeix les darreres troballes, la fa encara més interessant. Es poden trobar estudis i teories inèdites. Per exemple, que la ciutat estava construïda en terrasses. O, i aquesta sí que ha sortit publicada, que l'arquitecte Josep Puig i Cadafalch es va equivocar en els seus càlculs sobre com era el temple d'August a Barcelona: "Gràcies a la nova aplicació, hem constatat que si s'hagués construït segons les dades de Cadafalch, el temple hagués caigut", destaca Miró.

Altres dades que refuten teories anteriors és que Barcelona es va construir sobre dos turó i no sobre un, com s'assegurava tradicionalment. Aniran apareixent noves investigacions com la dieta dels habitants de Bàrcino o es mostrarà l'interior de la Domus del carrer Avinyó, que obrirà al públic el proper març.

A la web també s'hi poden trobar un apartat d'història, un glossari amb termes llatins i noms rellevants, una apartat amb rutes per les restes de la Bàrcino romana i una galeria fotogràfica amb material arqueològic. El projecte, que ha tingut un pressupost de 45.000 euros, s'ha gestat durant un any i mig. "No és un bolet", destaca el regidor de Cultura, Jaume Ciurana. Forma part d'un projecte molt més ampli. El Pla Bàrcino vol mostrar el coneixement acumulat sobre el passat romà de la ciutat els darrers 80 anys. A l'aplicació, per exemple, es mostren totes les viles romanes que s'han anat descobriment. O es pot resseguir el traçat de l'aqüeducte: des del Besòs fins a l'entrada a la ciutat per la plaça Nova. "Mostrar l'aqüeducte o redescobrir les viles romanes també ajudarà a portar el Pla Bàrcino als districtes", diu Miró.

Hernández reconeix que és una aplicació amb contingut enciclopèdic però que aplica també les tecnologies pròpies dels videojocs. "A partir de l'evidència arqueològica, com la necròpolis, parlem de com es vivia la mort", resum.


Els llibres que ens fan grans

Més continguts de

Els llibres que ens fan grans
PUBLICITAT
PUBLICITAT