Premis teatrals
Cultura Teatre 18/04/2023

Pluja de premis Max per al teatre català

Tricicle, Pere Arquillué, Lali Ayguadé i 'La gata perduda' del Liceu, premiats a la gala de la SGAE

ARA
2 min
Pere Arquillué a la gala dels Max a Cadis

BarcelonaL'òpera comunitària La gata perduda, obra del músic Arnau Tordera, la dramaturga Victoria Szpunberg i tot el teixit creatiu del Raval, es van endur ahir al vespre el premi Max a millor espectacle musical o líric de l'any. "El premi [a La gata perduda] prova que els teatres d'òperes ens podem descosir i tornar a arreglar, esdevenint útils per a la societat. L'art comunitari és fonamental", va dir el director general de la Fundació del Liceu, Valentí Oviedo, al recollir l'estatueta de la poma a Cadis. Oviedo va recordar el més d'un miler de persones que van treballar en una producció amb "1,1 quilòmetres quadrats de diversitat".

Els altres premis amb DO catalana van ser per a Runa, de Lali Ayguadé, que es va endur dues estatuetes, la de millor coreografia i la d'intèrpret femenina; per a l'actor Pere Arquillué com a millor intèrpret per l'obra L'adversari, que s'ha vist al Teatre Romea i al Temporada Alta –i que va reivindicar que el premi hauria de ser compartit amb el seu company d'escena, Carles Martínez–; Marina Salas va rebre ex aequo amb Marta Nieto el Max per La infamia, i Laura Clos, Closca, va ser reconeguda amb el millor disseny d'il·luminació per Rojos, de la companyia Miquel Barcelona, vista al Mercat de les Flors.

Tricicle i 'El Petit Príncep' brillen amb llum pròpia

Entre els premis que ja tenien nom abans de la cita destaca el que ha rebut el Tricicle, el Max d'Honor, pel conjunt de la seva trajectòria. Des de l'escenari, i fent ús en tot moment de l'humor, van reivindicar l'orgull de portar "l'humor gestual i universal" a tot el món. "L'humor és meravellós, reivindiquem un ministeri de l'humor a cada país per garantir el riure de veritat, la vida seria molt millor", va afirmar Carles Sans. Paco Mir va agrair la feina dels humoristes i Joan Gràcia el fet d'"haver pogut beure i menjar per tot arreu" gràcies a les gires.

L'accent català també es va notar en el Max Aplaudiment del Públic, que el va rebre l'espectacle familiar El Petit Príncep, de La Perla 29, una creació del tàndem format pel compositor Manu Guix i el director teatral Àngel Llàcer i que el Nadal que ve celebrarà 10 anys passant les festes al teatre. L'associació Payasospital va recollir el Max aficionat o de caràcter social.

Entre els guanyadors de les principals categories hi figuren noms com María Goiricelaya Burón per l'adaptació de Yerma, que va fer un dels discursos més emocionants de la nit reivindicant totes les formes de maternitat possibles. La voluntad de creer, de Buxman Producciones i Teatro Español, va ser distingit com a millor espectacle de teatre i La reina del metal, de la companyia Vanesa Aibar i Enric Monfort, va ser considerat el millor espectacle de dansa.

Love, love, love, d'Animasur, va guanyar el Max a millor espectacle de carrer, mentre que Blancanieves, de La Chana Teatro, va recollir el de millor espectacle per al públic infantil, juvenil i familiar. El premi a millor autoria teatral va ser per a Eclipse total, de Jesús Muñoz i Pau Pons.

stats