Infraestructures

El Parlament es posicionarà sobre l'ampliació del Prat

Esquerra demanarà rebutjar el projecte i crear un nou Consell Rector Aeroportuari de Catalunya

La portaveu d'ERC al Parlament, Ester Capella, intervenint al debat monogràfic sobre infraestructures .
3 min

BarcelonaAmb l'acord per ampliar l'aeroport de Barcelona ja sobre la taula, Esquerra buscarà que el Parlament el rebutgi aquesta setmana en el marc del debat monogràfic sobre infraestructures. Davant de l'aposta del Govern per un aeroport més connectat, l'oposició s'ha dividit en la sessió celebrada aquest dimarts entre els que han reclamat frenar el projecte pactat entre l'executiu de Salvador Illa i el govern espanyol, i els que han defensat accelerar-lo.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Mentre el Govern ja treballa per fer efectiva l'ampliació, amb tràmits com la contractació d'una consultoria per millorar les compensacions ambientals, Esquerra presentarà una proposta de resolució on demana rebutjar-la. "Resulta incompatible amb una política pública compromesa amb la protecció de la salut pública, un model de desenvolupament sostenible i la protecció del medi ambient, el sòl agrari i la biodiversitat", sosté ERC en una de les propostes de resolució que es votarà dijous que ve al Parlament. Així mateix, fa èmfasi en l'"impacte nociu de les partícules ultrafines, dels gasos amb efecte d'hivernacle i la contaminació acústica" derivats del transport aeri.

Els republicans reiteren la seva aposta per un nou model de governança aeroportuària en què la Generalitat sigui "un actor determinant en la presa de les seves decisions estratègiques". Això es tradueix en crear un nou Consell Rector Aeroportuari de Catalunya i l'Autoritat Aeroportuària de Catalunya per centralitzar les competències catalanes en aquest àmbit. El que no demana és el traspàs de l'aeroport de Barcelona, cosa que sí que fa amb els de Girona, Reus i Sabadell. Una demanda que també fa extensible al port de Tarragona –però no el de Barcelona.

Un rebuig que també han manifestat els Comuns i la CUP. Els primers han demanat "abandonar projectes amb un impacte social i ambiental negatiu" com l'ampliació de l'aeroport de Barcelona. "Comportaria un increment de la massificació turística, la destrucció d'un espai natural protegit i l'augment de les emissions contaminants", han defensat. Prefereixen prioritzar el transport públic, i especialment el tren, com a alternativa sostenible. Per a la CUP, la inversió de 3.200 milions que es vol fer al Prat s'hauria de destinar a nova infraestructura ferroviària, amb especial atenció a projectes com el desdoblament de la R3 –ja en marxa–. Així mateix, subratllen que qualsevol ampliació o nova infraestructura a Catalunya s'ha de decidir al Parlament "com a màxim òrgan de representació del poble i de control de les accions del Govern".

Junts, que va ser qui va reclamar el debat d'aquest dimarts, i el PP es troben a l'altra banda, i aposten com el PSC per ampliar el Prat. Els juntaires reclamen dur a terme "totes les accions necessàries" per fer possible que l'aeroport augmenti la seva capacitat per acollir vols intercontinentals, una de les principals raons esgrimides pel Govern per tirar endavant aquest projecte. Un argument que també defensa el PP, que, a més a més, exigeix accelerar els terminis d'execució de les obres d'ampliació, amb la finalització prevista ara com ara cap a l'any 2033.

Rodalies, millora i traspàs

L'altra patata calenta de la sessió d'aquest dimarts ha estat, com era previsible, la gestió de Rodalies. Els republicans han insistit a avançar en el traspàs de Rodalies amb la transferència de les línies R2 i R3 i concretar els de les línies R4 i R16. D'altra banda, els juntaires han retret al Govern que no hi ha hagut "cap canvi d'actitud" des del debat monogràfic de Rodalies, en què es va aprovar una resolució que demanava la destitució de la portaveu i consellera del Govern, Sílvia Paneque.

stats