Infraestructures
Economia 28/03/2022

Els misteris de l''informe Puig' sobre l'aeroport

Algunes fonts apunten que l'estudi es va fer per ordre del president Aragonès, però el Govern assenyala ERC

2 min
Aeroport del Prat

BarcelonaEl debat sobre l'ampliació de l'aeroport del Prat està ben viu. Tal com ha desvelat l'ARA, diferents institucions i partits polítics segueixen donant voltes al que va ser el gran debat econòmic del 2021 a Catalunya per explorar les possibilitats de tirar endavant el projecte al segon intent. Mentre el PSC a Barcelona en vol fer bandera, ERC tampoc dona el tema per tancat. És per això que abans i després de Nadal diversos experts del món aeroportuari es van veure sorpresos per una visita d'un emissari del Govern per preguntar-los sobre la infraestructura.

Segons han explicat diverses fonts, la persona que va portar a terme aquests contactes va ser l'economista Miquel Puig, regidor d'ERC a l'Ajuntament de Barcelona. Aquestes mateixes veus assenyalen que Puig va mantenir aquestes trobades per petició directa del mateix president de la Generalitat. La intenció era fer un informe sobre diferents alternatives existents al Prat i a la resta del sistema aeroportuari català respecte a l'ampliació de la infraestructura. Aquest informe, del qual no se'n coneixen detalls, va ser lliurat a finals de gener.

A preguntes d'aquest diari, Puig no ha volgut fer declaracions.

Fonts de la presidència de la Generalitat donen una altra versió i atribueixen l'encàrrec de l'informe a Esquerra Republicana, on Aragonès té el càrrec de coordinador nacional. Aquestes veus expliquen que es tracta d'un informe "de situació". També apunten que la posició del Govern no ha canviat: no vol un projecte que no tingui el consens del territori i que es faci marcat per les presses d'Aena i del govern espanyol.

Els diferents experts contactats per Miquel Puig que han explicat a l'ARA les trobades es van quedar amb el dubte de si el Govern s'estava replantejant la seva negativa al projecte per raons mediambientals o si simplement estava reforçant el seu argumentari.

Context preelectoral

Fonts aeroportuàries sostenen que rere aquest retorn del Prat al debat públic hi ha una explicació ben marcada al calendari: les eleccions municipals que s'han de celebrar a Barcelona el maig del 2023. Això, d'entrada, explicaria el compromís de Collboni, actual tinent d'alcalde i possible candidat socialista, amb el projecte. "Necessita diferenciar-se de Colau; si no, costa d'entendre que hagi ressuscitat el debat, perquè ell sap que és difícil que es tiri endavant", diuen fonts aeroportuàries. Cal recordar que els Comuns han estat en contra del projecte, com Esquerra, mentre que socialistes i Junts hi han estat a favor, en un fet que ha tensat les relacions del govern espanyol (PSOE i Podem), la Generalitat (Esquerra i Junts) i l'Ajuntament de Barcelona (Barcelona en Comú i PSC).

Aquesta lectura explicaria per què Collboni va ressuscitar el debat sobre el projecte amb un anunci al Cercle d'Economia el passat dia 18. De fet, fonts del sector han confirmat a l'ARA que aquesta organització, presidida per Javier Faus, està preparant com a mínim un acte per parlar sobre la principal infraestructura catalana.

Pel que fa a ERC, veus municipals afirmen que si ha demanat un informe al respecte és "perquè saben que no es poden presentar a les eleccions sense una posició formada sobre l'aeroport". Aquestes mateixes veus afirmen que "no és normal que Esquerra no s'atreveixi a parlar sobre el tema", quan previsiblement l'aeroport serà un dels temes de la campanya de l'any vinent.

stats