Aerolínies

Iberia i Air Europa suspenen la fusió

El futur de la companyia de Globalia, rescatada amb 475 milions d'euros per la SEPI, perilla

3 min
Air Europa ha sigut una de les empreses que ha rebut ajuts.

BarcelonaIberia i Air Europa finalment no es fusionaran. Aquest dimecres IAG, propietària d'Iberia, ha comunicat a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) que se suspèn la fusió, acordada fa més de dos anys, el 4 de novembre del 2019. En un breu comunicat firmat pel director financer del grup IAG, al qual pertany Iberia, Stephen Gunning, l'empresa deixa clar que IAG i Globalia –propietària d'Air Europa– es troben "en una fase avançada de les negociacions per rescindir l'acord".

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Després del pacte a què van arribar fa dos anys, el gener passat Iberia tancava la compra d'Air Europa per un import de 500 milions, a pagar en un termini de sis anys. Eren 500 milions menys del que inicialment es va acordar el novembre del 2019, en una rebaixa causada per l'impacte de la crisi del covid, que ha afectat durament el sector de les aerolínies. En les negociacions també s'havia pactat que Air Europa mantingués la seva marca i es convertís així en la sisena aerolínia del grup IAG, també format per British Airways, Vueling, Aer Lingus i Level.

Tot i la rebaixa del 50%, segons fonts d'Iberia, la companyia continuava pensant que la quantitat de 500 milions d'euros era massa elevada tenint en compte la complicada situació d'Air Europa, que ha estat rescatada a causa de l'impacte de la pandèmia amb un préstec de 475 milions d'euros pel fons de la Societat Estatal de Participacions Industrials (SEPI). Aquest fons de rescat, aprovat pel consell de ministres el juliol de l'any passat, té com a objectiu garantir la solvència de diferents companyies a través de la compra d’accions o altres instruments convertibles.

De fet, a començaments de novembre, en la presentació dels resultats del tercer trimestre, Luis Gallego, conseller delegat del grup IAG, ja va mostrar el seu pessimisme sobre l'operació. Gallego va afirmar que la compra només tiraria endavant si el pronunciament de la Comissió Europea el 4 de gener l'avalava, fet que Brussel·les ja va deixar entreveure que era complicat, ja que la fusió podia generar problemes de competència perquè Air Europa competeix amb Iberia al mercat de l'Amèrica del Sud, i per les condicions que posa el govern espanyol sobre el préstec de la SEPI.

Tot i així, poc després del comunicat de la CNMV d'aquest dimecres, fonts d'Iberia han assegurat a Europa Press que les negociacions continuen i les dues empreses haurien acordat donar-se un temps per negociar en millors condicions la compravenda i evitar, així, el possible veto de Brussel·les. Ara bé, segons fonts del sector consultades per l'ARA tot apunta que és el govern espanyol qui pressiona perquè s'efectuï la compra, ja que l'executiu va donar llum verda als 475 milions de rescat d'Air Europa de la SEPI perquè l'operació amb Iberia estava acordada. En aquest sentit el ministeri de Transport ha assegurat aquest mateix dimecres que analitzarà les diferents opcions que té la companyia de Globalia amb l'objectiu de garantir la continuïtat de l'activitat de l'aerolínia propietat de la família Hidalgo i ha fet una crida a la tranquil·litat els treballadors.

Les mateixes fonts del sector asseguren que actualment per a Iberia no té gaire sentit tirar endavant l'adquisició perquè el mercat aeri ha caigut molt a causa del covid i es preveu que la crisi en aquest sector encara s'allargui un parell d'anys. "A les aerolínies els interessa ara ser més petites que grans", diuen aquestes fonts.

40 milions d'euros d'indemnització

Segons van firmar els dos grups en l'acord inicial, si finalment la compra no es porta a terme, IAG hauria de pagar una indemnització de 40 milions d'euros. Una quantitat que els dos grups podrien estar renegociant.

Però quina nova situació encaren les dues companyies sense aquesta fusió? Segons fonts del sector, tenint en compte el context actual que viuen les aerolínies, el millor per a Iberia és esperar a l'hora de fer una adquisició.

Pel que fa a Air Europa, la situació és complexa i salvar la companyia serà difícil. Pot explorar altres possibles compradors, per exemple l'alemanya Lufthansa, que ja es va interessar per entrar a l'aerolínia fa uns anys, o AIR France-KLM, amb qui ja estava negociant poc abans que es fes oficial l'acord amb Iberia. Ara bé, aquestes dues empreses també van ser rescatades pels seus governs a causa de la crisi del covid. "És difícil per al govern francès explicar que s'han de fer servir diners dels contribuents per comprar una empresa espanyola", apunten fonts del sector. "El mercat està com està i la situació d'Air Europa és molt complicada, la seva supervivència és difícil", afegeixen.

stats