Infraestructures

El ministeri de Transports endureix la batalla contra Ouigo pels preus dels bitllets

El ministre Óscar Puente estudia portar l'operadora francesa a la CNMC pel que considera "pràctiques deslleials"

3 min
El ministre de Transports, Óscar Puente, en una imatge recent.

MADRIDS'endureix la batalla entre el ministeri de Transports i l'operadora pública francesa Ouigo pels preus dels seus bitllets a Espanya. Aquest dilluns, el ministre de Transports, Óscar Puente (PSOE), ha obert la porta a portar la companyia francesa a la Comissió Nacional dels Mercats i de la Competència (CNMC) per "pràctiques profundament deslleials". Ho ha dit en una entrevista a Onda Cero.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

En concret, el ministre de Transports ha dit que el que "inicialment havia de ser una competència sana, s'ha convertit des del primer minut en una guerra [de preus] propiciada fonamentalment per la competidora francesa [Ouigo], que està venent molt per sota de cost". Puente feia referència al procés de liberalització ferroviària d'alguns corredors de les línies més transitades i per on passa l'alta velocitat iniciat a l'Estat l'any 2021. Això va suposar la irrupció de la francesa Ouigo, controlada al 100% pel grup públic SNCF, però també de la companyia Iryo (controlada per la italiana Trenitalia (45%), Air Nostrum i Globalvía), així com l'aparició d'Avlo, la marca low cost de Renfe.

Tot i que el ministre ha matisat que el procés de liberalització ha comportat "coses positives" com un increment de l'oferta o uns preus dels bitllets molt més baixos en comparació amb l'escenari anterior, quan totes les rutes estaven controlades per l'operadora pública Renfe, també ha denunciat que la competència "ha de permetre que les empreses obtinguin beneficis i no entrin en pèrdues". A ulls de Puente, els preus baixos de Ouigo no només han dut la companyia a "pèrdues properes als 40 milions d'euros l'any des que va començar a operar a Espanya, sinó que arrossega [cap a les pèrdues] les altres dues competidores [Iryo i Renfe]".

"Ens ha arrossegat [a Renfe] a uns resultats molt dolents en corredors ferroviaris que eren rendibles", ha dit Puente, que ha parlat obertament de "dúmping" per part de l'operadora francesa. Per tot plegat, el ministre no només està fent públic el problema "per terra, mar i aire", ha dit, sinó que s'ha posat en contacte amb el govern francès i "estudia fórmules" per pal·liar el que considera una situació injusta. "Inclús acudir a la CNMC", ha dit. En tot cas, ja ha anticipat que Ouigo "no tindrà més remei" que apujar preus.

Aquest no és el primer dard que Puente llança a l'operadora francesa. De fet, la batalla pels preus s'ha traslladat fins i tot a la xarxa social X. Fa dues setmanes, Ouigo ja va respondre a unes primeres crítiques del ministre pels preus dels seus bitllets. "És el primer cop que ens retreuen tenir preus baixos", va comentar el president de Ouigo Espanya, Alain Krakovitch, en una trobada amb la premsa, segons recull Europa Press. "Ho tindré molt en compte quan em demaneu que us rebaixem el cànon que aboneu a Adif [per utilitzar la infraestructura]", va contestar Puente.

Renfe, pendent de França

A tot plegat s'hi sumen les crítiques del ministre cap al govern francès per la dificultat d'ampliar el pes de Renfe a França. Renfe pretén ampliar la presència a l'estat francès a través de l'alta velocitat, en concret la ruta Barcelona-París. Ara bé, l'operadora pública espanyola topa amb la lentitud administrativa del govern francès, que endarrereix els seus objectius, cosa que ha generat malestar a la companyia i també al govern espanyol. "No hi ha una equiparació pel que fa a les condicions en les quals aquesta operadora [Ouigo] ha entrat a Espanya amb les que nosaltres tenim a França", ha recriminat Puente.

stats