Els secrets del Como, el nou club de moda del futbol europeu
Entrenat per Cesc Fàbregas, el club italià pertany a uns magnats indonesis que no sempre es porten bé amb els veïns
BarcelonaEn un període ben curt de temps, el Como s'ha convertit en un dels equips de moda a Europa. Amb Cesc Fàbregas a la banqueta, aposta per un estil de joc ofensiu que li ha permès fer-se un lloc a la Serie A, i ara volen fer un pas endavant i jugar a Europa. A més de l'estil de joc, la gent els segueix per tenir seu a una de les ciutats més boniques d'Europa. De fet, el seu estadi Giuseppe Sinigaglia és just a la riba del llac, en un dels escenaris més espectaculars del Vell Continent per jugar a futbol.
Fundat el 1907, el club llombard patia en les categories regionals fins no fa gaire. L'any 2018 per exemple, es va refundar mentre jugava a la Serie D, la quarta divisió italiana. I com que no tenia prou diners, no va poder pujar de categoria, tot i haver-ho aconseguit als terrenys de joc. Va ser llavors quan va arribar un jet privat provinent de Londres per certificar que el Como tindria un nou propietari: l'empresa SENT Entertainment. La premsa italiana parlava de l'arribada dels anglesos al Como, però, realment, qui passava a controlar el club provenia de més lluny: d'Indonèsia.
Como és una de les ciutats més boniques del món. No gaire lluny de Milà, té vistes privilegiades dels Alps a la riba del preciós llac on ja fa segles es van començar a construir vil·les majestuoses. S'hi viu bé. És un d'aquells llocs en què la bellesa t'envolta, sigui per la natura o pels edificis elegants. Els britànics ja hi venien el segle XVIII i XIX. I durant el segle XX milionaris de tot el planeta van començar a comprar cases en un llac on ara passen llargues temporades George Clooney, Donatella Versace o Madonna. Como s'ha convertit en sinònim de luxe, tot i que per al seu club de futbol anaven mal dades. El Como, que ja havia jugat a la Serie A els anys 40 o els anys 80, estava esperant que algun dels milionaris que hi passen llargues temporades el comprés. I així va ser el 2018 amb l'arribada d'aquest grup SENT, que va posar al capdavant el nord-americà Michel Gandler, que havia treballat a l'Inter de Milà. També arribava l'exjugador anglès Dennis Wise per fer d'enllaç entre el club i la propietat en una entitat que va començar a fer servir exclusivament l'anglès a les xarxes. Com fan els milionaris que compren casa a Como, l'italià passava a ser una llengua arraconada.
El Como va començar a recuperar categories a mesura que arribava una pluja de milions. El fet de tenir un bon equip, amb una bona campanya de màrqueting va fer que anés cridant l'atenció dels milions de persones que visiten Como un sol dia, sense fer-hi nit, somiant viure-hi un dia. Como és una vila amb un punt aspiracional: la gent la visita per veure com viuen els rics. Els propietaris ho sabien i van anar invitant famosos al camp, ja fossin actors, influencers o exjugadors com Thierry Henry. Es tractava de crear una imatge nova per al club, barrejant èxit i glamur. Sabien que internacionalment, Como és una ciutat amb bona fama, perquè la gent la vol visitar. Un cop van aconseguir l'ascens a la Serie A, el projecte ja era imparable. La gent associa el club amb el llac i la ciutat. No ho fa amb els propietaris.
Però el Como no deixa de ser un cas en què gent ambiciosa neteja la seva imatge. Com s'ho fa el Como per haver gastat més de 100 milions aquest any en fitxatges com Jesús Rodriguez del Betis o Martin Baturina del Dinamo Zagreb? Com s'ho fan per ser el tercer club italià que ha gastat més en fitxatges enguany, només per darrere de la Juve i l'Atalanta? La clau és a Indonèsia. El club està controlat per Djarum, un conglomerat indonesi amb interessos diversos en banca, béns immobles, tecnologia i tabac. Actualment, Djarum està liderat per Michael Bambang Hartono i Robert Budi Hartono, dos germans multimilionaris classificats en el lloc 71è i 76è de la llista de les persones més riques del món, amb fortunes de 26.500 milions de dòlars i 25.500 milions de dòlars, segons Forbes.
Els germans Hartono van comprar Como el 2019 per només 220.000 dòlars quan el club encara era a la Sèrie D. Els Hartono inverteix milionades sense haver de demanar préstecs per reforçar la seva plantilla, mantenint un paper secundari i aconseguint que no es parli d'algunes de les polèmiques de les seves empreses, com denuncies per fer treballar menors d'edat o pressionar comunitats rurals per fer-los fora i plantar-hi tabac. Perquè el seu imperi va fer-se amb tabac, tot i que després han invertit en la banca o la construcció. Passant llargues temporades de l'any a Como, on arriben amb un iot a l'estadi, ja que aquest té entrada pel llac, s'han realitzat. Conviden famosos i exjugadors a la llotja de l'estadi, un recinte esportiu que volen refer del tot.
De fet, més de 100 personalitats van signar un document demanant que s'aturin els plans per refer l'estadi, al·legant diferents raons. Una, que trencarien l'equilibri arquitectònic de la zona, on hi ha monuments i jardins. Fer-hi un estadi més gran podria alterar la bellesa de la zona, afirmen molts urbanistes. A més, per fer créixer el camp caldria tirar a terra una escola. L'Ajuntament diu que els buscarien un altre espai, però a molts veïns no els ha agradat la idea. Als Hartono no els sembla importar. Com fan els milionaris, no els molesta el soroll dels veïns que parlen italià. Ells es tanquen a palaus d'or parlant en anglès. Es tracta de gent amb diners que vol guanyar sempre. Rics amb bon gust, en aquest cas, en escollir Como i especialment en escollir Cesc com a tècnic. El seu equip juga bon futbol.