"Denuncia l'invasor estranger": Trump obre una línia telefònica per delatar immigrants
"Ajuda el teu país", diuen els anuncis promoguts pel govern, amb una estètica similar a la del maccarthisme
ENVIADA ESPECIAL A LOS ANGELESLa distopia s'accentua als Estats Units. I té reminiscències dels temps del maccarthisme. El govern de Donald Trump ha obert una línia telefònica per convidar els ciutadans a "delatar" els que anomena "invasors estrangers", en al·lusió als immigrants que viuen al país de manera irregular. Per promocionar la nova línia telefònica, l'administració Trump ha distribuït uns fullets de publicitat amb una estètica i un lema que recorden l'època de la persecució del comunisme impulsada pel senador Joseph McCarthy: "Ajuda el teu país i a tu mateix. Denuncia tots els invasors estrangers".
És l'últim moviment del departament de Seguretat Nacional liderat per Kristi Noem, i té lloc en plena revolta ciutadana en diverses ciutats contra les deportacions massives d'immigrants que s'estenen cada cop més entre els col·lectius més vulnerables. La persecució dels immigrants irregulars, que són detinguts indiscriminadament als llocs on es concentren per buscar feina com els Home Depot i fins i tot a les esglésies, respon a la crida que va fer el mes passat l'assessor de Trump Stephen Miller, autor del Projecte 2025, que va donar instruccions per "detenir 3.000 persones al dia".
El compte del departament de Seguretat Nacional recollia la nova publicitat amb el número de telèfon on calia trucar per "ajudar a localitzar i arrestar immigrants il·legals", deia. "És ridícul i una acció purament feixista", diu el Tony, un veí que aquest dijous al matí a anat a un dels Home Depot que hi ha al sud-oest de la ciutat per repartir pamflets informatius sobre una línia telefònica d'autodefensa per denunciar les accions de l'ICE. "Ens hem d'organitzar per protegir les nostres comunitats. Si ells creen una línia directa per perseguir els immigrants, nosaltres en crearem d'altres per tenir controlats els moviments de l'ICE". La línia telefònica en qüestió és la del Sindicat de Llogaters de Los Angeles (KTOWN, en anglès).
Aquestes instruccions han disparat les detencions, que van molt més enllà de la promesa de Trump de deportar tots els immigrants amb causes criminals obertes. Les operacions policials afecten ara qualsevol immigrant, i això ha desfermat protestes a Los Angeles, on fa sis dies que estan en marxa, i en altres ciutats dels Estats Units. Als carrers de la ciutat californiana la sensació de paranoia s'ha incrementat entre els immigrants: els que no estan a casa tancats surten amb l'alerta que qualsevol furgoneta pot ser de l'ICE.
La cara del Manuel, un guatemalenc de 40 anys sense papers que és al pàrquing del Home Depot buscant feina, canvia d'expressió quan veu el cartell que ha creat el DHS per delatar els migrants. "No sé què dir-te. Continuo sense entendre per què aquest president ens odia, jo només he vingut aquí a buscar una vida millor. Fa por pensar que en qualsevol moment pot aparèixer una camioneta de l'ICE i que se t'emportaran, però necessito continuar treballant", lamenta el Manuel.
El departament de Seguretat Nacional va impulsar fa mesos també una aplicació de mòbil a través de la qual els immigrants que viuen als Estrats Units de manera irregular poden "autodeportar-se". "Aquells que s'autodeportin a través de l'aplicació CBP rebran la condonació de qualsevol multa o sanció civil per no sortir dels Estats Units", deia el departament, que recordava que qualsevol estranger que no marxa després d'una ordre de deportació definitiva ha de pagar 1.000 dòlars per dia.