EL NEGOCI DE LA PREMSA

Prensa Ibérica ha acomiadat 58 treballadors des de la compra de Zeta

El conglomerat mediàtic tanca l’edició castellonenca de ‘Levante’

Quan aquest dijous al matí els lectors castellonencs del diari Levante vagin al quiosc comprovaran que la capçalera que els ha acompanyat els últims 28 anys ja no hi és. Per informar-se del que passa a la seva ciutat i província només podran adquirir el periòdic Mediterráneo, el rotatiu del grup Zeta. Des del moment que el conglomerat de publicacions regionals Prensa Ibérica, editor del Levante, va decidir quedar-se el Grup Zeta -que dirigia fins fa unes setmanes Antonio Asensio Mosbah- es va trobar que tenia dos diaris a Castelló. Finalment, l’empresa dirigida pel saragossà Javier Moll ha decidit tenir-ne un de sol a la ciutat i la província.

Amb el tancament de l’edició castellonenca del diari Levante, que manté la seu a València amb prop de 140 treballadors, no només es tanca la història d’un diari i el seu esforç per visibilitzar la realitat de la societat que l’acull, sinó que també es perden llocs de treball. Concretament, sis dels catorze que tenia el diari, ja que l’empresa ha accedit a traslladar-ne tres a la redacció de València i cinc a Mediterráneo. Amb aquests sis i amb els quatre del periòdic valencià Superdeporte, ja són 58 els treballadors que ha acomiadat Prensa Ibérica d’ençà que va adquirir el grup Zeta.

I és que la llista és més llarga: nou del diari La Opinión de Múrcia, nou també del periòdic La Opinión de Màlaga, set del Diario de Mallorca i 20 de La Opinión de Tenerife, on, com passava a Castelló, després de l’adquisició del grup Zeta l’empresa de Javier Moll hi tenia dues capçaleres. Finalment, l’editora va decidir quedar-se amb el rotatiu Día, on s’han recol·locat 23 treballadors del diari veí.

A aquests comiats s’hi ha de sumar la reducció de plantilla fruit de la reconversió que viuen molts mitjans de comunicació, ja que en el diari Levante la companyia suprimirà la secció d’Esports, que tenia tres periodistes. La seva feina la suplirà amb els continguts elaborats pels treballadors de Superdeporte, que també subministraran notícies i reportatges a dues empreses més del grup, la 97.7 Radio i Levante Televisión, una decisió que evidencia l’aposta de les empreses per optimitzar al màxim els recursos.

Tot i que el negoci de la premsa no passa pel seu millor moment, les xifres del grup que comanda Javier Moll no són pas dolentes. El 2018 Prensa Ibérica va guanyar 6 milions d’euros després de facturar-ne 190. Una situació a la qual se sumen alguns suports públics, ja que els executius català i valencià li van condonar 5,8 i 1,3 milions per facilitar a la companyia la compra de Zeta.

La venda de Zeta: política, diners i un pare difunt

A aquest suport cal afegir-hi que Prensa Ibérica, amb els dos diaris més importants del País Valencià, el Levante i Información, és el grup mediàtic que rep més publicitat institucional de la Generalitat Valenciana. Així, i segons una informació d’ Eldiario.es –ja que l’administració autonòmica encara no ha fet públiques les dades–, sumant als dos rotatius Levante TV, la 97.7 Radio i Superdeporte, el conglomerat va superar el milió d’euros. L’ARA s’ha posat en contacte amb la companyia, que ha declinat valorar les dades.

Polèmica sindical

Són precisament les ajudes governamentals les que van indignar ahir els dirigents de Comissions Obreres quan van conèixer la decisió de tancar la delegació castellonenca de Levante. Des del sindicat van acusar Javier Moll d’“utilitzar els treballadors com a parapet per demanar subvencions i després desfer-se de les plantilles sense dubtar-ho”. “Només sap quadrar la seva adquisició a costa de destruir ocupació”, van afirmar. També són crítics els comitès d’empresa de Levante i Superdeporte, que han convocat dues concentracions de protesta. La primera es va dur a terme ahir a Castelló i la segona tindrà lloc avui a València.

Qui també s’unirà a la mobilització serà la Unió de Periodistes Valencians, que mitjançant la seva presidenta, Noa de la Torre, va defensar que la crisi del sector no es resol acomiadant periodistes. “Si els mitjans de comunicació volen convèncer la ciutadania perquè pague per la informació, han de fer-ho oferint-los informació de qualitat, i aquesta sols es pot fer amb periodistes", va emfatitzar. 

Més continguts de