13/12/2014

La marxa de Google News no afectarà la premsa digital en català

4 min
Google News tancarà el dimarts 16 de desembre.

Google va obrir dijous la caixa dels trons de la delicada relació entre la premsa i els serveis d’internet, anunciant que el seu servei Google Noticias deixarà de funcionar a Espanya a partir de dimarts que ve. A més, l’empresa també deixarà d’indexar les notícies dels mitjans digitals espanyols en les més de 70 versions internacionals del servei. Es tracta del primer país on el gegant de la xarxa tanca aquest agregador de titulars de premsa digital des que va crear-lo l’any 2002, fet que ha potenciat una repercussió internacional que no afavoreix gaire la Marca España.

Google explica en un comunicat que el tancament es deu a l’article 32 de la nova llei espanyola de propietat intel·lectual (LPI), aprovada el mes passat al Congrés amb els vots del PP, i que obliga qualsevol publicació digital espanyola, ho vulgui o no, a cobrar als serveis agregadors un cànon per reproduir qualsevol fragment del seu contingut, per breu que sigui. És a dir: si una web proporciona visites a una altra, a sobre li haurà de pagar per fer-ho. Com que Google Noticias no conté publicitat, no genera ingressos directes a Google i, per tant, Google no considera que hagi de compensar els editors per res i prefereix tancar.

Potser el nou precepte legal podria tenir sentit en el cas de les nombroses pàgines web que fan negoci reproduint massivament contingut aliè sense permís ni compensació del propietari, però imposar-lo en el cas de titulars enllaçats -que és el que fan Google Noticias, Meneame.net i tants d’altres- no només atempta contra l’esperit de la web, sinó que també equival a disparar-se al peu per als seus impulsors, els editors tradicionals de premsa agrupats en la patronal AEDE, perquè els privarà d’una part considerable de les seves visites, sobretot des de l’Amèrica Llatina.

Que el govern de l’Estat hagi aconseguit promulgar aquesta norma és tan revelador de la miopia de les empreses d’AEDE respecte a la web com del desconeixement dels legisladors, que va quedar palès durant la seva pintoresca tramitació parlamentària. El mateix comunicat del ministeri d’Educació i Cultura en reacció a l’anunci de Google resulta preocupant: des del titular parlant de “taxa Google” fins a la intrigant referència a futures negociacions entre les parts implicades, que sembla obrir la porta a vestits a mida en la redacció del reglament d’aplicació de la LPI.

El pitjor és que, en realitat, la norma és innecessària i inútil. Innecessària perquè els mitjans de premsa que es considerin perjudicats perquè Google Noticias indexa el seu contingut poden evitar-ho afegint una simple línia al codi de les seves pàgines web. I inútil perquè en altres països, com Alemanya, Bèlgica i França, ja s’ha comprovat que els principals perjudicats per no ser a l’agregador de titulars de Google són els mateixos mitjans, que han acabat pregant a l’empresa que torni a incloure’ls per intentar recuperar les visites perdudes amb l’absència.

Haurem d’esperar al dia 16 per veure quins efectes pràctics té el tancament de Google Noticias sobre la visibilitat del contingut dels mitjans de comunicació espanyols. Google ha confirmat que el seu cercador genèric continuarà indexant-lo, però en igualtat de condicions que qualsevol altra pàgina web. De manera que si un gran mitjà vol veure destacada la seva informació en els resultats de cerca, potser haurà de contractar a la mateixa Google uns anuncis que li costaran més que el que hagi aconseguit ingressar en concepte de cànon. El penúltim episodi del serial Google Noticias ha sigut per ara la reclamació al govern espanyol i a la Unió Europea perquè impedeixin el tancament del servei, formulada per l’AEDE en un comunicat a última hora del mateix dijous, i que fa evident que els mitjans tradicionals no confien gaire en la fortalesa dels vincles que els uneixen als seus lectors. Potser no caldrà esperar a la primera reunió dels comitès de direcció dels grans mitjans espanyols després del tancament de Google Noticias, amb cada responsable digital explicant al seu director general el motiu de la caiguda de visites a l’edició web. De moment, als gabinets de comunicació d’empreses i organismes públics ja pateixen per com faran els resums diaris de premsa a partir de dimarts.

De tota manera, els internautes catalanoparlants que seguim l’actualitat amb una òptica catalana no ens veurem gaire afectats pel tancament de Google Noticias: com que el servei només indexa mitjans de comunicació escrits en espanyol, els escrits en català no en desapareixeran perquè ja no hi eren presents. Aquest és un cas més de la manca de pes real del català en el món digital: encara que les interfícies de la majoria dels grans serveis d’internet estiguin disponibles en el nostre idioma, el contingut no ho està ni pot estar-ho: a Twitter no es poden segmentar els tuits per idioma, a LinkedIn no es pot pujar el currículum en català, TripAdvisor esborra els comentaris d’hotels escrits en català, no podem dialogar en el nostre idioma amb els assistents digitals de mòbil com Siri d’Apple i Cortana de Microsoft, ni podrem fer-ho amb els cotxes quan acceptin ordres verbals en llenguatge natural. En qualsevol cas, potser que aprofitem l’ocasió per discutir com volem que sigui la llei de propietat intel·lectual d’un eventual estat català. Tant de bo que els encarregats de redactar-la coneguin millor la realitat de la xarxa i siguin menys dúctils als interessos dels lobis empresarials.

stats