FICCIÓ
Mèdia 05/12/2019

Netflix s'apropia del Nadal

La plataforma ha instaurat la tradició d'estrenar pel·lícules i sèries nadalenques

Alejandra Palés
3 min
Netflix s'apropia del Nadal

BarcelonaPer als espectadors posseïts per l'esperit del Grinch, enfrontar-se a les últimes novetats del catàleg de Netflix pot ser un suplici. Des de mitjans de novembre i principis de desembre, la plataforma no ha parat d'estrenar pel·lícules i sèries ambientades al Nadal, totes amb títols que no deixen espai a gaires dubtes sobre el tipus de producte que són. Un safari por Navidad, El caballero de la Navidad, Navidad, loca Navidad o Noches blancas són només algunes de les propostes de l'allau nadalenca de Netflix, que a causa del seu caràcter internacional està escampant arreu del món una de les tradicions més arrelades de l'audiovisual nord-americà.

L'aposta de Netflix per aquest tipus de productes –ja siguin de producció pròpia o comprats a tercers– va començar fa un parell d'anys amb l'estrena d'Un príncipe de Navidad, una comèdia romàntica sobre una periodista nord-americana que s'enamora del príncep hereu de l'inventat regne europeu d'Aldovia. Amb un marcat estil de telefilm, la pel·lícula es va convertir en una fenomen i ha donat lloc a dues seqüeles; l'última –Un príncipe por Navidad: un bebé real–, estrenada aquesta setmana. L'any 2018 la plataforma va estrenar Crónicas de Navidad, amb Kurt Russell, que, segons Netflix, va ser tenir 20 milions de visualitzacions durant la primera setmana al catàleg.

Hallmark, el referent

L'obsessió de la plataforma pel Nadal no es pot entendre sense la influència que la cadena Hallmark ha tingut en la televisió nord-americana. Aquest canal, conegut sobretot pels seus telefilms barats, que a Espanya han arribat a través d'Antena 3, va instaurar fa una dècada la tradició de programar pel·lícules sobre les festes nadalenques. Amb el títol Countdown to Christmas (Compte enrere pel Nadal), cada any la cadena prepara una programació especial que comença l'última setmana d'octubre i s'allarga fins a l'1 de gener. Aquest 2019 la cadena té previst estrenar quaranta d'aquests films. A més, per celebrar el desè aniversari de Countdown to Christmas, la cadena ha emès una pel·lícula nadalenca cada divendres de l'any.

Durant les festes de Nadal del 2017, 82 milions de persones van veure almenys una de les pel·lícules nadalenques de Hallmark, malgrat que solen ser objecte de crítica i burla per la simplicitat i predictibilitat dels seus arguments. "El Nadal és nostre", va assegurar llavors Michelle Vicary, vicepresidenta de programació de Hallmark. Si bé és cert que als Estats Units Hallmark continua sent la reina del Nadal, fora del país Netflix està assumint aquest rol. La plataforma no només està invertint recursos en la producció d'aquestes pel·lícules, sinó que té capacitat de distribuir-les pràcticament arreu del món i ja ha creat una marca pròpia sota la qual agrupar totes aquestes cintes, It's beginning to look a lot like Netflix (una picada d'ullet a la cançó clàssica de Nadal It's beginning to look a lot like Christmas).

Tot i la seva posició dominant, Hallmark és conscient que Netflix amenaça la seva hegemonia. "No hi ha dubte que són un gran competidor i que tenen molt d'èxit. Però creiem que la manera com creem el nostre contingut i com construïm la nostra experiència és molt diferent", explicava fa un any al Hollywood Reporter el cap de Hallmark, Bill Abbott.

La realitat és que les pel·lícules nadalenques de Hallmark i de Netflix no són tan diferents: solen estar protagonitzades per parelles que superen mil obstacles gràcies a l'esperit de Nadal i s'hi utilitzen grans quantitats de neu falsa. La diferència principal, però, és que mentre Hallmark inverteix quantitats molt petites per a la indústria –dos milions de dòlars per pel·lícula–, Netflix té un pressupost de 15.000 milions de dòlars per a produccions pròpies. Mentre que Hallmark sempre ha sigut una marca menyspreada, Netflix encara manté un estatus que la fa atractiva per als espectadors.

Per no perdre múscul, Hallmark ha començat a ampliar el seu ventall i ha decidit fer pel·lícules ambientades en altres celebracions religioses. Aquest any la cadena va emetre la seva primera cinta centrada en la festivitat jueva de la Hanukkà.

stats